Nytt miljötillstånd till SRV

I september förhandlade SRV återvinning om nytt tillstånd i miljödomstolen i Nacka. Beslutet innehållande de villkor som SRV återvinning ska följa är nu klart.

- Det innebär att vi är kontrollerade och lever upp till alla nya miljökrav och lagar. Det gamla tillståndet var delvis beslutat efter tidigare miljölagstiftning. Nu får vi ett tillstånd istället för sju - en förenkling för både oss och våra kunder, säger Robert Falck, vd på SRV återvinning AB.

SRV förhandlade om det nya tillståndet för återvinningsanläggningen Sofielund i Huddinge i miljödomstolen i september och beslutet skickades ut av miljödomstolen i dagarna.

- Tillståndet innebär ett antal miljöförbättrande åtgärder varav en är möjligheten att ta emot större mängder matavfall, förklarar Robert Falck.

I och med det nya tillståndet kan SRV ta emot 50000 ton matavfall mot dagens 10000 ton. Något som ligger helt i linje med att flera av kommunerna i Södertörn står inför beslut att införa matavfallsinsamling från hushållen. Något som direkt skulle innebära en ökning av mängden matavfall. Med det nya tillståndet kan SRV röta i större omfattning och på så sätt få fram mer biogas.

- Möjligheten att producera biogas ser vi som en intressant framtidsutveckling för oss inte minst med tanke på att vi då kan förse vår egen lastbilspark med biogas. Att vi har miljödomstolen och tillsynsmyndigheternas förtroende att bedriva en egen biogasanläggning är bevis på att vi är en ledande aktör inom återvinning, avslutar Robert Falck.

KONTAKT: Anna Mellström, marknad- och kvalitetschef på telefon 08-522237 13, anna.mellstrom@srvatervinning.se eller Robert Falck, vd på telefon 076-1310062, robert.falck@srvatervinning.se

SRV återvinning AB är ett expansivt processorienterat tjänsteföretag som erbjuder kundanpassad, konkurrenskraftig och miljöriktig avfallshantering till företag, offentlig förvaltning och privatpersoner i Södertörn. Vi är idag 170 anställda och ägs av kommunerna Huddinge, Haninge, Salem, Botkyrka och Nynäshamn. Verksamheten omfattar insamling och förädling av återvinningsmaterial, bränsle och avfall samt deponering.

• återvinning
  • sortering