SRV bygger Stockholms första anläggning för biogas

I dagsläget råder akut brist på fordonsgas för Stockholms bilister. Det produceras alldeles för lite biogas i regionen och gas måste idag transporteras hela vägen från södra Sverige till Stockholm. Nu satsar SRV 50 miljoner på en ny förbehandlingsanläggning som ska hjälpa Stockolmarna att få mer egen biogas.

– Jag tycker det är upprörande att biogas idag måste transporteras med dieseldrivna långtradare över hela landet för att vi i Stockholm ska kunna tanka våra bilar med biogas. Samtidigt slänger vi vårt matavfall istället för att återvinna det – någon måste våga gå först och satsa, säger Robert Falck, vd för SRV återvinning.

Vid årsskiftet påbörjar kommunägda återvinningsbolaget SRV bygget av en förbehandlingsanläggning för biogas på Sofielunds återvinningsanläggning i Huddinge. Anläggningen kommer producera så kallad slurry från matavfall som samlas in från hushåll och restauranger i Stockholms södra kommuner. Slurryn förädlas till biogas som kan används till fordonsbränsle.

– Man kan säga att slurry är råvaran för biogas. Den förhåller sig till biogas ungefär som råolja förhåller sig till bensin. Men skillnaden är förstås att vi här återvinner matavfall och tillverkar fordonsbränsle samtidigt som vi sluter kretsloppet och skyddar miljön, fortsätter Falck.

Det råder stor brist på biogas för Stockholms bilister. De senaste åren har antalet biogasfordon ökat med ungefär 30 procent och efterfrågan på biogas lika mycket. Biogasproduktionen har dock inte hängt med i samma takt. Det har lett till stor brist på fordonsgas i Stockholmsområdet och på de tretton biogasmackarna är ringlande köer en vanlig syn. För att hantera biogasbristen tvingas Stockholm köpa biogas från anläggningar ibland annat Västerås och Örebro. Denna biogas blandas i dagsläget med naturgas för att täcka underskottent av fordonsgas.

– Staten borde göra mer för att främja insamlingen av matavfall och produktionen av biogas så att regeringens egna miljömål kan nås. Alla vill att vi ska bli bättre på att återvinna och producera biogas i regionen. Ändå har ingen av oss som faktiskt kan göra något åt situationen vågat bygga en förbehandlingsanläggning. Dels för att det är dyrt att samla in det avfall som vi kan göra biogas av och dels för att försäljningspriset på biogasen är osäkert, säger Falck.

Anläggningen kostar 50 miljoner och beräknas vara färdigställd i mars 2012. Den kommer bidra till att Stockholms kommuner uppfyller de nationella målen om att återvinna 35 procent organiskt avfall från hushållen. I dagsläget ligger Stockholmsregionen inte ens i närheten av nationella målen om biologisk behandling av matavfall som egentligen ska vara nått i år. Stockholmsregionen är en av de regioner i världen som satsar mest på omställning till ett hållbart samhälle. Men när det gäller att återvinna matavfall och producera biogas har vi en låg kapacitet. Matavfall som kan bli till biogas och driva bilar måste idag brännas.

Kontaktdetaljer: Robert Falck, vd SRV återvinning AB, 076 131 00 62. E-post: robert.falck@srvatervinning.se