SRV vinnare av Årets återvinningsanläggning

SRV återvinnings nya förbehandlingsanläggning för biogas har blivit utsedd till Årets Återvinningsanläggning på den stora Återvinningsgalan som gick av stapeln ikväll, den 29 november. Tävlingen anordnas för fjärde året i rad av Recyc´ling & Miljöteknik och under galan fanns 23 nominerade i olika klasser.

-          Vi är förstås  mycket glada och stolta över att vår förbehandlingsanläggning har blivit utsedd till Årets återvinningsanläggning,  säger SRVs vd Robert Falck.  Vi vann i konkurrens med flera andra viktiga och intressanta anläggningar, bland annat Kretsloppsparken i Sundsvall, men jag är inte helt förvånad att vi vann, då vår anläggning är den första och modernaste i sitt slag i hela Stockholmsregionen.

-          Vi tar emot både sorterat och förpackat matavfall och bidrar på så sätt till att öka återvinningen av matavfall. Allt fler stockholmare är intresserade av att bidra till  återvinning. Med den här nya anläggningen kan denna efterfrågan mötas och bristen på biogas för Stockholms bilister minskas, säger Peder Doverborg, chef för affärsområdet Återvinna på SRV återvinning

Fakta om Årets återvinningsanläggning
SRVs förbehandlingsanläggning för biogas ligger vid Gladö Kvarn i Huddinge. Anläggningen, som invigdes i maj, kan ta emot 50 000 ton matavfall från hushåll och restauranger samt förpackat livsmedelsavfall. Vid anläggningen produceras så kallad ”slurry” som i nästa förädlingssteg blir till biogas och biogödsel.

För mer information kontakta:
Robert Falck, vd SRV återvinning AB, tel 076-1310062
Peder Doverborg, affärsområdeschef Återvinna, SRV återvinning AB. tel 070-410 63 21