Högtryck inom SSC-gruppen trots nyligen passerad lågkonjunktur

Med en unik samverkansmodell har den ledande snickerileverantören SSC som mål att öka sin omsättning från ca 500 till 700 MSEK de närmaste åren. Utgångsläget är mycket positivt tack vare nya samarbetsavtal med några av de största byggföretagen i Norden. Och bland de 11 producentföretagen i SSC-gruppen är trycket på sina håll rekordstort – trots att den djupa lågkonjunkturen nyss passerat.

– Vi klarade finanskrisen bra, och har aldrig tillverkat så många fönster som vi gör just nu. 2011 har vi budgeterat för en 10-procentig tillväxt, och då har vi varit försiktiga. Det gör att vi behöver rekrytera personal, säger Johan Grahn, VD för fönstertillverkaren SSC Snidex.

Även SSC Klingan som tillverkar glas- och entrépartier har trots lågkonjunkturen kunnat utvecklas och växa på ett imponerande sätt.

– Vi har förnyat hela vår maskinpark sedan mitten av 00-talet och ökat vår personalstyrka med mer än 60 procent. Idag har vi mycket god beläggning och en hög teknik- och kunskapsnivå. Merparten av våra medarbetare är högskoleutbildade. Det är förmodligen unikt för företag i vår bransch och storlek, säger SSC Klingans VD Staffan Hällgren.

Både Snidex och Klingan är överens om att modellen med gemensamt SSC-varumärke har gett dem, och ger, betydelsefulla konkurrensfördelar.

– Varumärket SSC är enormt värdefullt eftersom det så känt i hela byggbranschen. Tack vare ett aktivt och kunnigt säljbolag får vi snabb återkoppling om nya marknadsbehov. Det har vi stor fördel av i vår produktutveckling, säger Klingans Staffan Hällgren.

– SSCs stora bredd gör också att vi på Snidex får draghjälp av andra produktområden. Dessutom har vi en ”intern spänst” i dialogen med säljbolaget som sporrar oss att hela tiden bli bättre, betonar Johan Grahn.

Framgångar för de enskilda producentföretagen är betydelsefullt på flera sätt för SSC i ett gemensamt, övergripande perspektiv.

– Det är ett kvitto på att vår samverkansfilosofi är effektiv när det gäller att klara konjunktursvängningar. Dessutom stärker det oss alla inom SSC inför viktiga och strategiska framtidsbeslut – som den stora exportsatsningen inom Norden som vi inlett nu, sammanfattar SSCs VD Peter Forsséll.

• Bygg, fastighet

SSC är ett gemensamt varumärke för i dagsläget 11 producenter och ett säljbolag. Tillsammans är de Nordens ledande snickerileverantör. SSC erbjuder ett brett sortiment av högklassiga snickeriprodukter och tjänster som gör det lättare att skapa unika miljöer i trä. Verksamheten omsätter över 550 miljoner kronor och har ca 550 medarbetare. Försäljning sker i Sverige, Norden och delar av Europa.

Magnus Orregård

Presskontakt Ordförande 073-800 09 34