Säkerhetskontroll i trä ger mjukare känsla

Nu står Terminal 5 på Arlanda helt klar. Utbyggnaden har kostat 300 miljoner kronor och omfattar 6 000 nya kvadratmetrar. Den ger förbättrad service till resenärerna och gör Arlanda mer attraktivt för flygbolag och direktlinjer.

Sensec AB har satt in elva säkerhetskontroller i två plan i den nya delen av terminalen. De helautomatiska rullande banden för handbagage som ska röntgas är tretton meter långa och klädda i björkpanel. Sentecs nya nya automatiska lösning går under benämningen iLane.evo och här har röntgen och metalldetektorn integrerats, allt för att möta Arlandas krav på framtida säkerhetskontroller.

Utrymmet är nästan tio gånger så stort som den gamla typen av säkerhetskontroller. Det är öppet och ljust och här behöver passagerarna inte trängas. Vid de nya kontrollerna kan 220 personer passera i timmen. Motsvarande siffra förut var 180 personer i timmen.

Förutom banden för handbagage har SSC även levererat packbord till säkerhetskontrollen, fyra incheckningsdiskar och en hel del förvaringsmöbler. För produktionen av inredningen i trä svarade SSC Lindvalls i Kalix.

• Västerbotten