SSC Trätrappor uppfyller kraven för BASTA

För att göra det enkelt kan man säga att BASTA handlar om att leverantören måste ha detaljerad kunskap om alla ämnen som används, och ingår i produkten.
- I vårt fall gäller det att vi måste ha en innehållsförteckning över vilka kemikalier våra trappor innehåller t.ex. lim, bets, lack och andra sorters ytbehandlingar får inte ha någon av de oönskade egenskaperna, berättar Malin Eriksson.

BASTA anger inte förbjudna ämnen utan vilka egenskaper som inte är tillåtna. Bevisbördan ligger på leverantören, som måste utreda de ämnen som används och se till att innehållet i dem inte överskrider de tillåtna halterna av sådant som t.ex. kan vara cancerframkallande, skadliga för ozonskiktet, eller ämnen som är svårnedbrytbara.

- Det har varit ett omfattande arbete att skapa ett system för registrering av de olika trappmodellerna och för hur vi måste arbeta med de här frågorna, men ett väldigt viktigt jobb. Regelbundna revisioner kommer att genomföras och då gäller det att vi har dokument som styrker vår bedömning av produkterna.

- Att vi nu fått våra trätrappor godkända kan vi tacka Birger Norberg på SSC Trätrappor för. Han är den som organiserat och sett till att alla bitar hamnat på plats, säger Malin.

- Det känns bra att kunna underlätta för kunden att kunna få hälso- och miljövänliga produkter så långt det bara är möjligt i hela byggprocessen utan att själv vara expert i ämnet. Nu hoppas vi att vi snart kan få fler av våra produkter godkända enligt BASTA, avslutar Malin Eriksson.

Vill du läsa mer om BASTA och de krav som ställs på leverantören och de oönskade egenskaper som de vill eliminera så hittar du all information på deras hemsida www.bastaonline.se

• Västerbotten