Industrifonden och SSES startar mentorsprogram

Industrifonden och Stockholm School of Entrepreneurship (SSES) startar i september ett mentorsskapsprogram där ett antal studenter under ett års tid får möjlighet att dra nytta av expertisen hos Industrifondens erfarna investerare.

-       Detta är ett sätt för oss att dela med oss av vår kunskap och erfarenhet till unga personer – kanske blivande entreprenörer, företagare eller framtida kollegor, säger Industrifondens vd Claes de Neergaard.

Planen är att starta Industrifondens mentorskapsprogram, först som är ett pilotprojekt, under kommande läsår med start i september. Fem av SSES entreprenörsstudenter kommer att få varsin mentor från Industrifonden.

-       Detta är en fantastisk möjlighet för våra studenter att få del av den kunskap och den erfarenhet av investeringar och bolagsbyggande som finns på Industrifonden, säger Marie Sundström som ansvarar för samarbetet på SSES.

Tanken är att detta ska bli ett återkommande program, där Industrifonden varje år erbjuder mentorskap till studenter på SSES. Om programmet utfaller väl kan Industrifonden på sikt utöka det till andra högskolor och universitet i landet.

Maria Montgomerie, Kommunikationschef, Industrifonden, tel 070 649 19 28

Marie Sundström, External Relations Manager, SSES, tel 073 40 35 294

• investering
  • riskkapital
  • mentorskap
  • industrifonden

Industrifonden investerar i små och medelstora svenska företag med internationell tillväxtpotential. Fonden har tillgångar på 3,8 miljarder kr och investeringar i 89 bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.