Ny app utvecklad av SSES-student gör fondsparandet roligare

Företaget Fund Friends som startats av KTH- och SSES-studenten Mikael Andersson har just släppt sin första produkt Fund Friend Galaxy till iPhone, en applikation som gör fondsparande roligare för privatpersoner. På fredag representerar de Stockholm School of Entrepreneurship (SSES) i Europas äldsta affärsplanstävling European Business Plan of the Year Competition (EBPYC).

Fund Friends gör fonder lättare att förstå, mer användbara och roliga för konsumenter. Företaget har just släppt sin första produkt, appen Fund Friend Galaxy till iPhone, som ger privatpersoner snabb jämförelse och snabb översikt över de 801 fonderna i premiepensionssystemet.

- I Sverige är alla fondsparare. Men idag presenteras information om fonder som om alla vore finansproffs. Det här gör att vi gör dåliga val av fonder, eller till och med inga val, i till exempel vårt pensionssparande,

säger Mikael Andersson, VD och medgrundare till Fund Friends, och fortsätter:

- Det som är unikt med appen Fund Friend Galaxy är att information om fonder presenteras genom interaktiva och roliga visualiseringar som är användbara och lätta att förstå.

Fund Friends startades 2010 av två KTH-civilingenjörer och deras lärare i finans på KTH. Fund Friends unika produkter är baserade på KTH-forskning med stöd av entreprenörskapsutbildning från Stockholm School of Entrepreneurship.

Den 3-4 juni representerar Fund Friends SSES som Sveriges bidrag i den europeiska affärsplanstävlingen för MBA-studenter European Business Plan of the Year Competition som ordnas för 19:e gången på Cranfield University i London.

Mikolaj Norek, SSES, förklarar varför Fund Friends blev uttagna att representera skolan:

- Det häftiga med Fund Friends produkt och metod är deras smarta kombination av finansiell dataanalys och spelvisualisering. De har lyckats kombinera två väldigt heta områden idag på ett attraktivt sätt för konsumenten.

Journalister som vill testa applikationen Fund Friend Galaxy gratis kan kontakta Mikael Andersson, VD på Fund Friends.

För mer information, kontakta:

Mikael Andersson, VD, medgrundare, Fund Friends (i Silicon Valley till 5 juni, -8h GMT),
mikael.andersson@fundfriends.se. +46 70 291 69 25

Tomas Sörensson, Styrelseordförande och medgrundare, Fund Friends,
tomas.sorensson@fundfriends.se, +46 70 683 12 28

Marie Sundström, External Relations Manager, Stockholm School of Entrepreneurship,
marie.sundstrom@sses.se, + 46 73 403 52 94