Pressinbjudan: Innovatörer ska göra staden mer human

Den 15 november samlas några av världens främsta innovatörer inom akademi och näringsliv för ett panelsamtal om ”Den humana staden” på Story Hotel. Forskning visar att de mest banbrytande idéerna uppstår när människor från vitt skilda bakgrunder förs samman. Stockholm School of Entrepreneurship arbetar med att möjliggöra möten mellan innovatörer från olika discipliner och vill i år undersöka vad som händer om dessa tar sig an några av dagens stora samhällsutmaningar.

Kvällen är en del i den årliga internationella konferensen Good Morning, ett forum för möten mellan innovatörer från akademi och näringsliv med fokus på framtida trender, entreprenörskap och innovation. Under kvällen kommer talarna från konferensen samlas i ett mer exklusivt sammanhang där utmaningarna för konferensen presenteras och avhandlas i ett panelsamtal. Kvällen inleds med att en trendpresentation om den urbana människans värderingar och stadens utmaningar. Därefter följer ett panelsamtal där några av konferensens huvudtalare ger sina perspektiv på hur man kan skapa en mer human stad.

Trendpresentation:
Paul Alarcón, kreativ chef United Minds, en av Sveriges främsta experter på städer som tillsammans med Metro International tagit fram en global rapport om hur städer formar människors livsstilar och värderingar i allt högre utsträckning.

Panelen består av:
Alexander Bard, författare, artist, föreläsare och sociolog
Rachel Armstrong, Interdisciplinär hållbarhetsforskare och innovatör
Jameson Toole, Big Data expert och doktorand på MIT

Intervjumöjligheter med personer på plats, utöver ovanstående talare:

Darja Isaksson, Ziggy Creative Colony
Jane Ni Dhulchaointigh, Sugru
Joel Lindefors, Futerra Sustainability Communication
Rhett L. Weiss, Cornell University
Simon Dingle, 22seven
Christer Windeløv-Lidzélius, Kaospiloterna
Tom Beckman, Prime