Rekordstort intresse för Start-up Day

Intresset för Stockholm School of Entrepreneurship's event Start-up Day har i år varit rekordstort. Eventet som går av stapeln nu på lördag har varit fulltecknat i fem veckor och har över 150 personer på väntelistan. Bland deltagarna finns grundarna av de nya spännande start-upföretagen, entreprenörsstudenter från hela Norden och en rad internationella och svenska investerare som är på jakt efter nästa Skype och Spotify att investera i.

Start-up Day arrangeras för sjunde året av Stockholm School of Entrepreneurship (SSES) och har över 500 deltagare, ett 20-tal inspirerande talare och en lång rad partners som ställer ut under dagen. Årets event har lockat en större grupp investerare än tidigare år, ett tecken på att svenska start-ups är heta och våra entreprenörer har ett gott rykte, menar Marie Sundström, ansvarig för Start-up Day från SSES:

- Den senaste tiden har vi sett en rad stora internationella riskkapitalbolag investera i start-ups som grundats av våra alumner, t ex SoundCloud, Klarna, Videoplaza och Tripbirds. Det tror jag har varit en bidragande faktor till att vi i år ser så många investerare på eventet.

Några investerare återfinns också i talarlistan, däribland Frank Meehan från Horizons Ventures, som investerar Li Ka-Shings privata kapital. Li Ka-Shing är Asiens rikaste man och Horizons gick bland annat in tidigt i Facebook, Skype och Spotify.

På Start-up Day talar även Nikolaj Nyholm från det danska riskkapitalbolaget Sunstone Capital. Han kommer avslöja hur investerare egentligen tänker och hur de avgör vilka bolag de ska satsa på. I övrigt är det entreprenörernas resor som står i fokus under dagen.

Platserna till Start-up Day är slut men det finns möjlighet att delta på hemmaplan och arrangera sin egen "Start-up Day Hangout".

- Deltagare på väntelistan hörde av sig med idén om att arrangera sina egna Start-up Day event och följa livesändningen tillsammans med sina entreprenörsvänner. Såna initiativ älskar vi och vill såklart stötta, så därför lanserar vi nu en liten tävling tillsammans med vår media partner Nya Affärer. Bästa Start-up Day Hangout får redaktionellt utrymme på www.nyaaffarer.se och biljetter till efterminglet på Start-up Day, berättar Marie Sundström

Journalister är välkomna att bevaka eventet. Pressackreditering sker på plats på Debaser Medis eller genom föranmälan till marie.sundstrom@sses.se.