”En milstolpe för SSG Produktdatabas!”

SCA Packaging Containerboard har beslutat att inledningsvis ansluta sina två tyska enheter i Aschaffenburg och Witzenhausen till SSG Produktdatabas. De två tyska bruken påbörjar implementeringen av produktdatabasen under det första kvartalet 2011.

Totalt handlar det för de två bruken om en volym på cirka 22 000 artiklar och arbetet beräknas vara klart under 2012. I avtalet finns även en option om att ansluta ytterligare två bruk.

- Detta är en milstolpe och ett strategiskt viktigt steg för oss. För första gången i  historien görs en fullskalig implementering av SSG Produktdatabas utanför Sverige, säger Johan Engman, chef för SSGs affärsområde Inköp & Logistik, och fortsätter:

- Tyskland är en mycket intressant marknad, eftersom det här finns många tunga industrier. SSG Produktdatabas skulle kunna bidra till att bygga upp stora nätverk på den tyska marknaden, vilket också skulle gynna de svenska nätverk som redan finns.

Parallellt med detta fortlöper pilotanslutningen av fem bruk inom SCA Tissue som planerat och beräknas vara färdig i februari 2011. Beslut om en fullskalig implementering tas här under det andra kvartalet 2011.

Som en följd av dessa och flera andra nya implementeringsprojekt har SSG rekryterat fyra nya personer inom affärsområdet Inköp & Logistik: Kerstin Schütze, Linn Folke, Göran Larsson & Anders Ruthberg. En senior projektledare är också under pågående rekrytering.