Full uppslutning på SSG Elansvarsträff 2014

Full uppslutning på SSG Elansvarsträff 2014

Den 16:e upplagan av SSG Elansvarsträff hade full uppslutning när den arrangerades den 26-27 november i Knivsta. Elansvariga från hela Sverige samlades för att få inspiration, tips och råd inom elsäkerhetsarbetet samt för att träffa kollegor och utbyta erfarenheter. Bland annat informerade Bo Diczfalusy från regeringens nya behörighetsutredning om hur arbetet har fortskridit.

SSG Elansvarsträff vänder sig till verksamma inom el i Sverige och är ett uppskattat forum för information och erfarenhetsutbyte inom elsäkerhetsområdet. Konferensen i år var den 16:e i ordningen och hade lockat 75 deltagare från hela Sverige till Nova Park Conference i Knivsta där den traditionsenligt arrangeras. Platserna till SSG Elansvarsträff fylldes tidigt och kanske var det årets tema, "Skaparglädje" som lockade besökarna där de uppmanades till att se möjligheter i arbetet.

SSG Elansvarsträff 2014 startade med en riktig tungviktare, Bo Diczfalusy, som är särskild utredare i regeringens nya behörighetsutredning. Under sommaren 2013 tillsattes en utredning för att föreslå en samlad lagstiftning och bestämmelser om vad som ska krävas för att utföra elektriska installationer. Även behörigheten kring detta ska bli tydligare och därmed också försöka höja elsäkerheten i Sverige. De nuvarande bestämmelserna är närmare 100 år gamla och installationen av el har förändrats mycket under tiden. Bo Diczfalusy leder arbetet och har till sin hjälp bland annat Johnny Jansson från SSG, som sitter med i expertgruppen som en representant från industrin.

– Elsäkerheten är god i Sverige, men den är svår att mäta, säger Bo Diczfalusy.

Bo Diczfalusy redogjorde för utredningen och mycket av arbetet kring den och berättade också att ett betänkande kommer att lämnas över till energiminister Ibrahim Baylan den 13 januari. Utgångspunkterna för arbetet är elsäkerhet, närings- och yrkesfrihet samt den fria rörligheten.

Framtiden enligt utredningen

I januari 2017 är det tänkt att utredningens resultat ska implementeras, och en av expertgruppens ytterligare medlemmar är Kim Reenaas, verksjurist på Elsäkerhetsverket. Kim Reenaas var inbjuden för att prata om "Framtiden enligt behörighetsutredningen". Ett av arbetena som Elsäkerhetsverket har gjort är att försöka ta reda på hur många som skulle beröras av de nya elsäkerhetsreglerna. Elsäkerhetsverket är den statliga myndigheten som har ansvar för bland annat elsäkerhet i Sverige och har, tillsammans med expertgruppen, kartlagt branschen i Sverige. De bedömer att det finns c:a 55 000 elyrkesmän i Sverige. Kim Reenaas berättade hur Elsäkerhetsverket kan komma att arbeta i framtiden och menade att samverkan mellan branscherna och myndigheten är ett måste för att lyckas.

Den positiva revolutionen

En av inspirationsföreläsarna för de två dagarna var Gunnel Ryner från EQP Business School. Gunnel arbetar som ledarskapsutvecklare och föreläsare och menade att vi människor ofta har problemglasögonen på och letar fel och brister i sin omgivning. Som ett exempel för åhörarna hade hon inledningsvis knäppt kavajen fel och efter c:a 15 minuter frågade hon publiken vilka som hade noterat detta. Hon frågade sedan vilka som hade tänkt på att hon i övrigt hade gjort det mesta rätt, så som att ha klätt sig fint och korrekt i övrigt. Gunnel menade att detta är synonymt med livet i stort. Vi har lätt att notera fel och brister men vi uppmärksammar sällan det som är bra. Vi ska prata om problem, menade Gunnel Ryner, men vi ska prata om dem på ett lösningsorienterat sätt.

Gunnel Ryner underhöll publiken med roliga anekdoter och tänkvärda ord, bland annat om hur man ska fokusera på sina styrkor och vårda dem istället för att hela tiden arbeta med sina svagheter. Man ska finslipa sin talang, menade Gunnel Ryner.

Nyheter från SSG

Den första dagen av SSG Elansvarsträff innehöll också spännande nyheter från SSG. En webbaserad handbok för elansvariga presenterades som ska vara ett stöd och förenkla det dagliga arbetet för elansvariga och elyrkesmän. Vidare pratade Patrik Eriksson, Johnny Jansson och Tomas Kristensson, arrangörerna från SSG, om vikten av rätt beteende och säkerhetskultur och man bygger och påverkar den, och visade exempel från företag som tillsammans med SSG har jobbat med detta.

Sedvanligt avslutades den första dagen med en gemensam middag under avslappnade former i restaurangen.

Nyheter under dag två

Nästa dag inleddes SSG Elansvarsträff med att Malin Jervant berättade om det arbete som pågått i kommittén under året. Malin Jervant är ordförande i SSGs Elkommitté och arbetar till vardags på BillerudKorsnäs i Gruvön. SSG Elkommitté arbetar för standardisering och gör utredningar inom elområdet och består av representanter ifrån svensk industri. Tidigare under året hade också SSGs elkommitté besök av Bo Diczfalusy och några från expertgruppen. Malin Jervant berättade att elkommittén arbetar kontinuerligt med att hålla SSGs elanvisningar uppdaterade efter rådande förordningar och regler, och gav exempel på några av de uppdaterade elanvisningar som presenterats och några som ska komma att uppdateras inom kort.

Den andra dagen var Kim Reenaas från Elsäkerhetsverket tillbaka på scenen och berättade om elyrkesmannen. I Sverige är elinstallatör ett reglerat yrke medan elyrkesman inte är det, vilket gör att det finns en osäkerhet i vad en elyrkesman får utföra för arbete. En elyrkesman får utföra behörighetskrävande arbete under överinseende av en elinstallatör och sker inte detta är det ett lagbrott.

Från SSG kom också spännande nyheter. Caroline Jansson, projektledare på SSG, har under året projektlett ett arbete kring SSGs kompetensdatabas som lanserades i november. Detta ger möjligheter att registrera externa kompetenser i SSGs databas vilket förenklar uppföljning för kravställande anläggningar. Kompetensdatabasen ger även möjlighet att ställa specifika krav på kompetens, kopplat till ett visst projekt eller en fysisk plats.

Unikt forum

Ambitionen med SSG Elansvarsträff är att vara ett forum för elansvar och erfarenhetsutbyte, något som får medhåll av deltagarna.

– Det finns inget annat forum för branschen i Sverige, nämnde en av besökarna på konferensen.

Patrik Eriksson, Johnny Jansson och Tomas Kristensson från SSG, som arrangerar SSG Elansvarsträff, menar att konferensen är viktig:

– Vi tror och tycker att detta är ett viktigt forum för branschen, säger Patrik Eriksson. Det skapar en arena för diskussion, nätverkande och erfarenhetsutbyte som vi vet är uppskattat. Det är genom att samarbeta och utbyta erfarenheter som branschen kan utvecklas framåt, fortsätter han.

Tomas Kristensson fyller i.

– Det finns ett behov att föra branschen framåt tillsammans. Uppslutningen bland deltagarna är ett kvitto på det, avslutar Tomas Kristensson.

Boka in SSG Elansvarsträff i kalendern redan nu. Den 25-26 november 2015 är det dags igen, håll utkik på www.ssg.se/elansvarstraff