Georange skapar mötesplatser inom gruv- och mineralindustrin

Georange skapar mötesplatser inom gruv- och mineralindustrin

SSG-dagen, dagen för SSGs kommittéer, kommer Georange att närvara genom sin ordförande Lennart Gustavsson. SSG och Georange har mycket gemensamt. De är båda organisationer, som ska bidra till att utveckla bas- och processindustrin genom att skapa nya mötesplatser, öka kunskapsutbytet och höja kunskapsnivån – inte minst inom områdena miljö, hälsa och säkerhet. För Georanges del är fokus främst inställt på gruv- och mineralindustrin.

Georange, som startades för 20 år sedan, är en samordnande ideell intresseorganisation med huvudsaklig uppgift att bredda synen på samhälls- och näringslivsutveckling kring gruv- och mineralindustrin. Målet är att skapa ännu bättre förutsättningar för utveckling av nya och befintliga företag inom denna bransch.

– Men vi är inte en branschorganisation. Vi har ett antal kommuner, två universitet, fackföreningarna Unionen och IF Metall samt 35 företag som medlemmar, säger Lennart Gustavsson, ordförande i Georange.

Skapa mötesplatser

En av organisationens viktigaste uppgifter är att skapa återkommande internationella mötesplatser för gruv- och prospekteringsindustrin.

– Vi skapar mötesplatser och vi skapar nätverk av företag, akademi och offentliga aktörer. Det kan handla om små mötesplatser, som att exempelvis hjälpa våra medlemmar med en produktlansering. Det kan också vara stora internationella mötesplatser, som EuroMineExpo - en av Europas största gruv- och prospekteringsmässor, som vi startade och sedan avyttrade till vår samarbetspartner Noliamässan för tre år sedan, säger Lennart Gustavsson.

En annan viktig mötesplats, som Georange skapat i samarbete med Nordic Publishing är evenemanget ”Framtidens gruv och mineral”, som äger rum varje år på Grand Hotell i Stockholm i januari månad.

– I år var vi över 400 personer. Här samlar vi beslutsfattare inom politik och näringsliv och lyfter upp viktiga frågor för branschen, säger Lennart Gustavsson.

Skapa dialog

Georange har också till uppgift att skapa en konstruktiv och utvecklande dialog mellan olika markanvändare. För detta har Georange bland annat tagit fram ett levande styrdokument.

– En ökad dialog mellan olika markanvändare behövs verkligen. Vi samarbetar med och för här förstås i olika forum en öppen diskussion med samebyarna, säger Lennart Gustavsson.

Höja kunskapsnivån

Organisationens tredje uppgift är att öka medveten om metallers betydelse i ett modernt samhälle och genom insatser riktade till folkbildningsorganisationer och ungdomsskolan sprida kunskap för att höja kunskapsnivån om geologi.

– Vi försöker engagera yngre människor att se industrin som en framtid. Här finns en skillnad mot exempelvis skogen genom att vi hamnar så långt bort från processen. Alla har sett en skog, kan relatera till den och alla kan göra en smörkniv. Men det är ingen som begriper hur du kan fara 1000 meter ner i jorden, ta hand om en sten för att sedan ta vara på endast två gram mineral ur denna och tjäna pengar på detta, säger Lennart Gustavsson.

Tillsammans med Sveriges Geologiska Undersökningar har Georange bland annat vart med att utveckla ”BetterGeo”, som är en Minecraft-version laddad med geologisk kunskap för att inspirera 8-12-åringar att lära sig mer om mineraler och gruvbrytning.

– En väl fungerande kompetensförsörjning är en av de viktigaste faktorerna för fortsatt framgångsrik svensk gruvnäring. Och här når vi samma målgrupp och har samma utmaning som skogsindustrin. De kompetenser som behövs är i stor utsträckning detsamma inom skog, malm och energi. En civilingenjör kan lätt hitta marknader på flera områden i basindustrin. En skicklig processoperatör inom skogen kan snabbt bli en skicklig operatör även inom gruv och mineral, säger Lennart Gustavsson.

Stödja forskning

Ytterligare en uppgift som Georange har är att stödja gruv- och prospekteringsrelaterad miljöforskning för att utveckla konkurrenskraftiga miljöteknikföretag.Georange har här bland annat byggt upp en publikationsdatabas med lättåtkomlig information om den omfattande forskning inom gruvmiljöområdet, som genomförts i Skellefteåfältet de senaste 15 åren.

– Vi arbetar dessutom, liksom skogsindustrin, mycket med arbetsmiljö och säkerhet, säger Lennart Gustavsson och sammanfattar:

– Genom olika aktiviteter ska vi öka vår internationella kompetens och därmed den regionala konkurrenskraften. Vi ska bidra till att nya affärsidéer och nya företag föds och att befintliga företag lägger om sin verksamhet för att möta den nya efterfrågan från gruv- och mineralindustrin.

Vill du besöka SSG-dagen men har glömt att anmäla dig? Fortfarande finns enstaka platser kvar. Läs mer här.