Harmonisering pågår av Europas säkerhetsutbildningar

I Europa finns ett flertal olika koncept, som används för att säkerställa att entreprenörer som arbetar på industrin har nödvändig kompetens inom arbetsmiljö och säkerhet. I Sverige dominerar SSG Entre och i Finland finns Arbetssäkerhetskortet. Sverige och Finland har harmoniserat dessa koncept och det finns en överenskommelse att respektera kunskapen i respektive grannland.

Utanför Norden finns flera olika varianter av detta. Störst i Europa är VCA, som används i Belgien, Holland, Tyskland och Österrike. Hundratusentals entreprenörer genomgår här varje år säkerhetsutbildningar enligt dessa riktlinjer och blir certifierade. Dessa utbildningar har än så länge inget egentligt värde i Sverige eller Finland på samma sätt som SSG Entre och Arbetssäkerhetskortet saknar värde utanför de två nordiska länderna.

Arbete pågår nu på Europanivå för att försöka fortsätta harmoniseringsprocessen och sätta minimikriterier på vad en arbetsmiljö- och säkerhetsutbildning ska bestå av. SSG deltar aktivt i två grupperingar, som arbetar med detta.

Dels i en grupp som benämns VCA Platform. Den träffas två gånger per år med syfte att skapa insikt i varandras system och utbyta erfarenheter, som kan leda till ytterligare harmonisering.

Dels i en grupp, som drivs inom ramen för ENSHPOs (European network for safety and health practitioners) verksamhet. Här har en projektgrupp bildats med syfte att ta fram ett ramverk för ett European Safety Card.

För mer information om detta arbete, kontaka:

Johan Nylander
Affärsutvecklare