SSG tar fram ny miljöutbildning

SSG arbetar just nu med att ta fram en ny miljöutbildning, som ska ersätta den befintliga utbildningen SSG Miljökörkort. Det handlar om en interaktiv webbutbildning, som riktar sig till industrins anställda. Syftet med utbildningen är att höja kompetensen hos personalen när det gäller miljöfrågor. Den kan användas som ett verktyg för att uppnå krav i miljöbalken samt interna ledningssystem avseende medvetenhet och kompetens om påverkan på yttre miljö.

Utbildningen kommer att läggas upp i SSGs nya kursverktyg och den kommer att innehålla fakta, övningar och ett avslutande kunskapstest. Precis som den befintliga utbildningen SSG Miljökörkort kommer den att bestå av ett avsnitt om grundläggande miljöfrågor, ett branschanpassat avsnitt och om man så önskar ett lokalt avsnitt, anpassat för den egna anläggningen.

Till sin hjälp i arbetet har SSG en referensgrupp bestående av personer, som arbetar med miljöfrågor inom skogsindustrin. Den första versionen kommer att lanseras i början av 2011 och den är anpassad speciellt för skogsindustrin. Tanken är att därefter gå vidare och utveckla motsvarande utbildning för fler branscher.

Utbildningen kommer att finnas tillgänglig i SSG Personalportal på samma sätt som till exempel SSG Säkerhetskörkort och SSG Brandskyddsbevis. Det gör det enkelt att administrera och få en överblick över vilka som genomgått utbildningen.