Sverige och USA lanserar SAGA Trainee Program

Swedish American Chambers of Commerce (SACC-USA), Sveriges Ambassad i Washington, D.C. och Amerikanska Ambassaden i Stockholm lanserar ett traineeprogram för amerikanska studenter och ”young professionals.” SAGA Trainee Program är ett nytt initiativ under Swedish American Green Alliance (SAGA), ett bilateralt samarbete inom miljö och energi mellan USA och Sverige.

SAGA Trainee Program omfattar tre praktikplatser i företag i Sundsvalls kommun i samarbete med CleanTech Region. Företagen – SCA, SSG och Åkroken Science Park – kommer att erbjuda praktikanterna en möjlighet att särskilt arbeta med området corporate social responsibility (CSR) med fokus på hållbarhet.

”I år firar vi att de svensk-amerikanska relationerna fyller 375 år och jag kan inte tänka mig ett bättre initiativ för att bidra till att dessa relationer förblir starka även i framtiden. Det är en fantastisk möjlighet att kunna erbjuda detta praktikprogram för studenter som är intresserade av hållbarhetsfrågor. Vi ser fram emot att välkomna dessa studenter till Sverige och vi tror att det kommer att bli en otroligt lärorik erfarenhet. Förhoppningsvis kommer praktikanterna att återvända till USA med många nya perspektiv på vad hållbarhet innebär”, säger Jonas Hafström, Sveriges Ambassadör i USA.

”Detta är det senaste initiativet under Swedish American Green Alliance. Sedan SAGA bildades 2010 har flertalet utbyten och samarbeten mellan USA och Sverige lanserats inom miljö- och energiområdet. SAGA Trainee Program är nästa steg och det kommer att engagera unga förmågor och föra samman offentliga och privata aktörer”, säger USAs Ambassadör i Sverige, Mark Brzezinski.

Studenterna kommer att anlända till Sverige i september och återvända till USA i december 2013. Enbart amerikanska medborgare kan söka till programmet. Sökanden måste vara minst 21 år och ha stort intresse för frågor som berör miljö och corporate social resonsibility.

Mer information om hur man ansöker finns tillgänglig på SwedishAmericanGreenAlliance.org, och sista ansökningsdag är söndag, 14 juli. De tre personer som valts ut kommer att tillkännages på denna hemsida.

Kontaktinformation:
Cecilia Kullman, Swedish-American Chambers of Commerce USA