Tungt industriellt intresse bakom ny tjänst från SSG

SSGs styrelse har nu gett klartecken till utveckling av den nya tjänsten SSG Registrerad Leverantör. Bakom tjänsten står en arbetsgrupp med representanter från bland andra Billerud, Domsjö, Ovako, SCA, , SSAB och Stora Enso. Den nya tjänsten ska hjälpa svensk industri att kvalificera sina leverantörer och kontinuerligt bevaka att de efterlever de krav som ställs.

Representanter från ett flertal stora svenska industrikoncerner har uttryckt för SSG att de interna processerna för hantering av leverantörsuppgifter är administrativt betungande och kostsamma.

- Industrin är generellt bra på att genomföra kontroller av nya leverantörer när det gäller ekonomi, kvalitet och miljö, men saknar resurser och har svårare att följa upp och kontrollera hur leverantörerna efterlever beställarnas krav över tid. En del företag har revisioner vartannat år. Men de upplever sig ändå stå i valet mellan att hålla en hög kvalitet och kontinuerligt uppdatera uppgifter om sina leverantörer eller sänka den administrativa tiden med sämre kvalitet som följd för att kunna fokusera på sina huvuduppgifter. För industrin är detta därför en hygienfaktor som bara måste fungera, inte minst för att kunna uppfylla sina egna interna revisioner och ISO-krav, säger Johan Engman, utvecklingschef för SSG.

Gemensam industristandard

En arbetsgrupp har därför skapats inom SSG med representanter från skogs- och stålindustrin, bland andra Billerud, Domsjö, Ovako, SCA, SSAB och Stora Enso. Arbetsgruppen, som utsågs vid ett möte den 12 oktober förra året, har i olika konstellationer träffats vid fem tillfällen. Ambitionen har varit att via SSG utveckla en gemensam lösning, som effektiviserar hanteringen av nödvändiga leverantörsuppgifter.

Målet är att skapa en gemensam industristandard för vad som karakteriserar en kvalificerad leverantör – vilka leverantörsfrågor är det viktigt att få svar på och bevaka, säger Johan Engman.

Det förslag, som arbetsgruppen kommit fram till och som SSGs styrelse ställde sig positiv till vid sitt styrelsemöte i början på september, är att SSG utvecklar en ny tjänst med namnet SSG Registrerad Leverantör.

Webbaserad tjänst

Den nya tjänsten, som kommer att vara webbaserad, syftar främst till att hjälpa svensk industri att kvalificera sina leverantörer samt att kontinuerligt bevaka att leverantörerna efterlever de krav som ställs.

- I grund och botten handlar det om att det finns frågeställare och uppgiftslämnare. Frågeställaren är i normalfallet industrikunden och uppgiftslämnaren en leverantör, säger Johan Engman.

Informationen samlas på ett ställe och görs tillgänglig på olika sätt.

- Tjänsten kommer även vara riktad till de leverantörer som lämnar uppgifter. Dessa kommer själva få ett stöd i att bevaka och hålla sina certifikat och liknande uppdaterade. De får en minskad administration som följd av att behöva lämna uppgifter till ett centralt ställe istället för till varje enhet. Möjligheter att i någon form marknadsföra sina tjänster kommer också att finnas, säger Johan Engman.

Grundläggande krav

En grunduppsättning information, som är basen för en kvalificerad leverantör, kommer sättas upp i databasen. Denna kommer bland annat att innehålla information rörande leverantörernas ekonomi, kvalitetsarbete, miljöarbete och CSR (Corporate Social Responsibility). Även rena basdata som adresser, organisationsnummer och motsvarande kommer att finnas med.

Industrikunderna kommer även erbjudas möjlighet att göra lokala frågeformulär.

- Tjänsten kommer inledningsvis utformas för att möta de grundläggande krav som industrin ställer på alla leverantörer. På sikt ska den även kunna hantera internationella leverantörer, men i ett första skede är fokus inriktat på att hantera svenska och nordiska leverantörer, säger Johan Engman.

Ökar konkurrensen

För att säkerställa att tjänsten inte bryter mot några konkurrensregler har en särskild utredning gjorts tillsammans med jurister.

- Syftet snedvrider inte konkurrensen - snarare tvärtom. Naturligtvis kommer tjänsten att utvecklas så den följer lagar och regler som råder om konkurrens, personuppgifter och kreditupplysning, säger Johan Engman.

SSG har även varit i kontakt med två ackrediterade certifieringsorgan, vilka har ställt sig positiva till konceptet.

- Båda företagen har sagt att man tror att denna tjänst kan vara till stor hjälp för att ha bättre kontroll på leverantörerna, säger Johan Engman.

Avsiktsförklaring

Tio koncerner med 15 industrienheter har nu uttalat ett starkt intresse av att de vill gå vidare med projektet och därför tecknat en avsiktsförklaring – ett så kallat ”letter of intent” - med SSG. Avsikten är närmast att färdigställa tjänsten för lansering under nästa år 2012.

- Projektmålet är mer blygsamt – vi har sagt att vi vill ha minst tre anläggningar och 500 leverantörer anslutna redan vid start, säger Johan Engman.

Närmast kommer SSG att bilda en arbetsgrupp för att utveckla SSG Registrerad Leverantör.

- Den 1 november ska projektorganisationen vara på plats med styrgrupper, referensgrupper och arbetsgrupper, avslutar Johan Engman.

Nyttoeffekter med SSG Registrerad Leverantör

Syftet med den nya tjänsten är att generera nytta, sänka kostnader, höja kvaliteten och skapa fördelar, för både industrin och leverantörerna.

- Hög kvalitet genom kontinuerlig uppdatering av leverantörsuppgifter och full kontroll på vilka leverantörer som uppfyller kraven.

- Förenklad administration både för leverantörerna och industrin genom att en central part (SSG) hanterar administrationen.

- Leverantörer som har relationer med flera industrier behöver endast uppdatera uppgifterna till en part.

- Stort antal prekvalificerade leverantörer i databasen förkortar ledtiden från behov till leverans.

- De industrier som ställer sig bakom konceptet får automatiskt tillgång till alla leverantörer som finns i databasen.

- Möjligheter för industrin att söka på kvalificerade leverantörer som utför vissa tjänster på ett effektivt sätt.

- Informationen är alltid uppdaterad, aktuell och tillgänglig på ett enkelt sätt när den behövs. Inför en revision t.ex. så behövs inga extra insatser utan den aktuella informationen finns lätt-tillgänglig.

- En likriktad bild inom koncernen och i förlängningen även för branschen.

- Leverantörerna ges möjlighet att marknadsföra sina tjänster och kan på så sätt nå en bredare kundbas.

- Processen när en leverantör behöver bytas ut förenklas och förkortas genom möjligheten att söka bland övriga leverantörer som tillhandahåller samma tjänst.

- Sammantaget sänkta hanteringskostnader för både industrin och leverantörerna. Tungt industriellt intresse bakom ny tjänst från SSG

För mer information om tjänsten SSG Registrerad Leverantör, kontakta gärna:

Johan Engman
Utvecklingschef