Effektivare plockning

Sursee, Schweiz. KNF utvecklar, tillverkar och marknadsför högkvalitativa membranpumpar och system för gas, ånga och vätskor. Den nya lösningen skulle, där det krävdes, kunna anpassas individuellt efter de befintliga interna processerna. Därigenom skulle även kvaliteten vid plockningen höjas, avstånden minska och lagret komprimeras så effektivt som möjligt.

I Sursee sörjer nu två nya LogiMater för optimal komprimering, iordningställande, lagring och plockning av alla smådelar. Lagerhissarna räcker från källarvåningen till under hallens tak. Lagerhissarnas manöveröppning fi nns på lagrets huvudnivå. Jämfört med en konventionell, statisk lagerlösning tar de två maskinerna bara upp en tiondel av ytan, men utnyttjar hela byggnadens höjd. Den kompakta konstruktionen och den effektiva vara-till-man-principen förhindrar långa och onödiga transporttider. Med hjälp av datorstyrda förlopp blir inte bara processerna snabbare och transparent organiserade, utan även betydligt enklare.

Omkring 2 000 monteringsdelar kan utan fel och med minsta möjliga tidsåtgång plockas för tillverkningen. Hos KNF Flodos genereras ordrarna från SAP och registreras i LogiMat-hanteringsprogrammet LogiSoft med hjälp av streckkoder. För att höja kvaliteten i plockningen ytterligare är lagerhissarna utrustade med två visualiseringsalternativ: Med hjälp av indikering på displayen eller genom utmärkning av uttagsplatsen med hjälp av laserpekare.