En innovativ systemkombination från SSI Schäfer

Logistikföretaget Kühne + Nagel har en högflexibel och ytterst effektiv distributionscentral. Ett höglager med 12 gångar för livsmedelmed, inbyggd Orbiter®-Shuttle, en elektrisk golvbana och omkring 1 km transportörer, samt insättning av plockningsrobotar med innovativ gripteknik är det SSI Schäfer levererar.

Världen över erbjuder Kühne + Nagelsina kunder cirka 7 miljoner m² lagerutrymme, inklusive de 33 000 m² som är stationerade i nederländska Utrecht. SSI Schäfer i Giebelstadt, Tyskland har anlitats för att skapa en logistikanläggning för förvaring av livsmedel till många kunder. Resultatet har blivit en anläggning som kombinerar en mängd olika avancerad teknik. Det nya höglagret med 12 gångar kan lagra upp till 43 700 europallar och 35 900 industripallar med ett djup på 4 eller 5. Hyllkanalerna har delades in i dynamiska FiFo-homogena (first in, first out) halvkanaler, så att de främsta pallarna kan lyftas ut, utan omlagring. För detta krävdes en hyllstyrningsenheter med ett speciellt lyftredskap. Lösningen var att kombinera hyllstyrningsenheter och en Orbiter-shuttle system som lyftredskap. Jämfört med traditionella kanallager är flexibiliteten hos dessa dynamiska kanallager betydligt högre, vilket förbättrar lagring av livsmedel med hållbarhetsdatum. Efter att systemet mottagit pallarna flyttar hyllstyrningssystemet dem till gången och stannar framför den hyllkanal som logistikprogrammet anger, det göra så att Orbiter-Shutteln sätter av varorna exakt i den kanalen kunden önskar.

Den kompletta och smarta materialflödesstyrningen för in- och utkörning, plockning och crossdocking sköts av logistikprogrammet WAMAS från SSI Schäfer. Transport av de ankommande pallarna till avlämningsplatserna sköts av den elektriska golvbanan. Pallarna utsätts först och främst för en automatiserad, klassisk kontur-, övervikts-, höjdklass- och pallfotskontroll. Samtidigt genomförs en sannolikhets- och viktprovning med utgångspunkt från artikelns huvuddata.

Den elektriska golvbanan betjänar utöver transportörerna alla arbetsstationer i det centrala distributionslagret. Hanteras av logistikprogrammet: Detta system använder 24 fordon för de ankommande varorna till hyllstyrningssystemet eller för crossdocking, till beredningsbanorna redo för leverans eller till integrerade plockstationerna. Dessutom har anläggningen sex överlämningsställen som är utrustade med kedjetransportörer och rullbanor. Framför höglagrets 114 m långa sida installerades en transportör som är omkring 1 km lång. Pallarna från varumottagningen eller pallar som har hämtats från höglagret, slussas in och rullar från den elektriska golvbanan. Pallarna förs direkt för leveransförberedelse eller till automatisk lagerplockning.

Plockningsrobotar är nyckel delen av projektet och känd för sin innovativa gripteknik. De kan automatisk plocka från enskilda lager från en eller två pallar, för att sedan placera dem på fyra olika målpallar. Logistikprogrammet måste under denna process styra hela pallflödet från höglagret så att så många uppdragspallar blir snabbt fyllad, så att robotplockningen inte utgör en flaskhals.

”Konceptet med lagerplockrobotar, utformningen och styrningen av varuflödena runt robotarna betraktar vi som hjärtat i hela anläggningen”, säger John Pelzer, teknisk chef på Kühne + Nagel i Nederländerna. ”De var ett viktigt kriterium för beslutet att ge uppdraget till SSI Schäfer.”