Krympande golvyta i lagret

Anledningen till att Subaru i Malmö valde SSI Schäfer som projektpartner var deras proaktiva rådgivning. Till sist utvecklades en lösning som motsvarade de företagets faktiska behov, inte dess ursprungliga behov.

SSI Schäfer planerade redan från början in en plattform i det 7 000 m² stora lagret som färdigställdes sommaren 2013. Vid sidan om denna byggde företaget in ett höglager för att ersätta några av de planerade pallställen.

Ett problem som SSI Schäfer stötte på under projektets gång var ett krympande golv i lagerhallen. Golvet gjöts i sex delar när byggnaden byggdes. Det kan dock ta 1–2 år innan golvet har torkat helt. Det visade sig dock att golvet verkade krympa mer än vanligt under torktiden – varje platta krympte ca 15 mm längs kanterna.

Det innebar att SSI Schäfer stod inför en alldeles särskild utmaning, för ställen måste installeras på olika golvsektioner, som kommer att förskjuta sig med tiden. Man reagerade med detaljerade beräkningar innan ställen placerades ut och förstärktes för att stå emot förändringarna i golvet.

”Vi är mycket nöjda med resultatet och upplevde SSI Schäfer som ytterst hjälpsamma och aktiva under hela processen. De hittade alltid en bra lösning, oavsett problem” säger Christer Blomdel, projektledare för Subaru-projektet.