Så här effektiv kan logistik vara

Med den patenterade 3D-MATRIX Solution® tar SSI Schäfer de automatiserade lagersystemen till en ny dimension. Lagring, buffring och sekvensering i ett enda system.

Det modulära konceptet står för ytterst dynamiska systemlösningar för lagring och plockning av enskilda artiklar, kartonger och helpallar. De första referenstillämpningarna bevisar: Med en 3D-MATRIX Solution från SSI Schäfer uppnår användarna en betydande effektivitetsökning och därmed en långfristig investeringssäkerhet, oavsett bransch.

Vanliga anläggningar är vanligtvis utvecklade för utlagring mot gångarnas ändar (X-axeln). Den vertikala förflyttningen till transportteknikplanet på Y-axeln sker med hylltransportörer eller hissar. Omedelbar åtkomst till avställningsplatserna (Z-axeln) sker med hyllhanteringsenhetens eller Shuttle-fordonets lyftredskap. Hyllfordonen förflyttar lastbärarna från avställningsplatserna till transportörtekniken eller så kallade transferplatser. Hela lagrets materialflöde styrs mot ett fåtal utlagringspunkter och -komponenter. Därmed begränsas systemdynamiken av transferplatserna och hissarnas och transportörlooparnas kapacitet.

Lösningen: 3D-MATRIX Solution. De använda transportmedlens rörelser inom lagret i X-, Y- och Z-led är konsekvent åtskilda och parallella. Systemkonceptet för behållare, Lagen-Trays och pallar arbetar med olika Shuttle-system. De begärda lastenheterna ställs på transferplatser mot hissen och buffras. Hissarnas individuella åtkomst till transferplatserna möjliggör sekvensering av utlagringen resp. en lastberoende inlagring. Tack vare denna anordning kan det nästan valfria antalet konfigurerbara plocknings- och utskicksplatser anslutas individuellt och få sekvenserade tillsändelser. Därmed sker alla utlagringar utan att sammanföras och endast vid den anslutna arbetsplatsen. Därmed är det möjligt med en flexibel utbyggnad av lagret på längde, bredden och höjden, utan att totalsystemets funktioner måste ändras.

Oinskränkt åtkomlighet under pågående drift förenklar underhållsarbetet betydligt. Utbyggnadsstegen låter sig dessutom utan problem integreras i det befintliga Warehouse Management-systemets infrastruktur. Dessutom: Tack vare 3D-MATRIX Solutions koncipiering övertar lagersystemet redan hela sekvenseringen. SSI Schäfer Shuttles kommer åt nästan alla avställningsplatser på höjden. Det flexibla antalet hissar gör dessutom att det går att skapa ett större antal transferplatser.

Därmed blir inte bara lagermaskinen och plockningsarbetsplatsen frikopplade från varandra, utan det uppstår även en matningsbuffring på upp till en timme. Därmed kompenseras obalans i order- och artikelstrukturen.

id sidan av dryckestillverkaren Gerolsteiner-Brunnen GmbH & Co. KG, Migros-distributören Neuendorf AG och livsmedelskedjan ES3 LLC i USA används det innovativa konceptet redan av bijouteriföretaget beeline GmbH och handelsföretaget Lidl.