SSP Baristamästerskap 2007

Onsdagen den 31 januari blir det kaffeartisteri i centralhallen på Stockholm Central då SSP Baristamästerskap genomförs för fjärde gången. Tävlingen börjar klockan 13.00 då tio duktiga Baristor utmanar varandra. Det gäller för dem att på 15 minuter tillaga två espresso, två cappuccino, två caffè latte och två personliga kaffedrinkar.

De tävlande Baristorna bedöms av en kunnig jury efter fyra kriterier; dryckernas smak, utseende samt teknik och artisteri i utförandet. De tre som lyckas bäst representerar SSP i uttagningstävlingarna i Barista SM/Beige Award 2007.

Claes Parkner, konferencier och en av föregångarna för espressokulturen i Sverige, guider åskådarna under eftermiddagen:
”Jag ser fram emot att få vara med när duktiga Baristor får använda all sin yrkeskunskap och samtidigt prestera sitt allra bästa i tävlingssammanhang. Alla förbipasserande resenärer får också ta del av ett roligt och intressant inslag i kaffets ädla konst.”

Caffè Ritazza, ett varumärke inom SSP, är en samarbetspartner för mästerskapet och under tävlingen används Caffè Ritazzas espressoblandning ”Firenze”. Caffè Ritazza drivs som coffee shop av SSP på fem platser i Sverige; två enheter finns på Arlanda, en på Stockholm Central, en i Cityterminalen och en på Göteborg Central. Globalt finns närmare 300 enheter i 30 länder. På Caffè Ritazza erbjuds ”great coffee, every time”.

För mer information vänligen kontakta:
Maria Hauffman på telefon 073-688 15 20 eller e-post: maria.hauffman@ssp.se
Anders Rovér på telefon 073-688 15 04 eller e-post: anders.rover@ssp.se

SSP Baristamästerskap 2007 samarbetspartners:
Caffè Ritazza - www.cafferitazza.com
Löfbergs Lila - www.lofbergslila.se
Coffee Queen - www.coffeequeen.se

• baristamästerskap
  • kaffeartisteri
  • stockholm central
  • tävlingen
  • barista sm/beige award 2007
  • caffè ritazza

• Stockholm

SSP bildades 1961 och är idag branschledande inom restaurang- och butiksverksamhet i Sverige med ca 650 årsanställda som serverar 25 miljoner gäster per år. SSP har verksamhet på de fem största flygplatserna, centralstationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö liksom på arenor över hela Sverige. Företaget driver caféer, restauranger, barer och butiker under egna lokala och franchisade varumärken som bl.a. Caffè Ritazza, Robert’s Coffee, Salmon House, Burger King, O’Learys Sportsbar, Scandinavian Tapas Bar, restaurang Stockholm m.fl. SSP har idag verksamhet i 26 länder och ägs av EQT. Läs mer på www.ssp.se.

Anette Wahlstedt

Presskontakt Marketing Director Marketing, Communications and Brand Management +46 8 797 75 81