Nyhet -

Forskningsprogram mellan Stockholms studentbostäder och KTH ska skapa bostadsmarknad för alla

Nu startar forskningsprogrammet Bostad 2.0. Satsningen innebär att ett helhetsgrepp kopplas runt bostadsmarknaden med fokus på åtta aktuella områden. Bostad 2.0 ska resultera i ett antal forskningsprojekt med en gemensam utgångspunkt: En bostads-marknad för alla

Bostad 2.0 heter forskningsprogrammet som ska drivas i samverkan med branschens aktörer. Tillsammans med ett antal centrala aktörer på bostadsmarknaden har KTH börjat arbeta med att identifiera och prioritera en uppsättning områden för fördjupade analyser av bostadsmarknadens funktion. Programmet sträcker sig över fyra år och bygger på ett unikt samarbete mellan akademi och bransch. Bostad 2.0 fokuserar på dagens situation på bostadsmarknaden i relation till bland annat boende, bransch, myndigheter, lagar, ekonomi, hållbarhet samt ett antal sociala, miljömässiga, tekniska och ekonomiska aspekter.

Projektet inleddes den 26 september med ett uppstartsmöte för de deltagande företagen och organisationerna. Deltog gjorde också professorerna Bo Bengtsson och Hans Lind som gav sin syn på de viktigaste bostadspolitiska frågorna.

- Vi som är Sveriges största studentbostadsaktör tycker det här projektet är viktigt och vill naturligtvis vara med och påverka vilken forskning som bedrivs, säger Ingrid Gyllfors vd på Stockholms studentbostäder. En av många viktiga frågor som vi diskuterade igår var rörligheten inom bostadsmarknaden, så att studenterna har någonstans att flytta när de inte längre är studenter, avslutar hon.

Forskningsprogrammet kommer under perioden hösten 2017 och till och med våren 2021 att utveckla ett antal underliggande forskningsprojekt inom åtta prioriterade forskningsområdena. De åtta aktuella områdena som har valts ut är:

• Värdeskapande stadsbyggande
  • Ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet
  • Utveckling av hyresrätten som tjänst
  • Jämförelse mellan upplåtelseformer
  • Alternativa redovisningsregler
  • Analys av lokala bostadsmarknader
  • Incitamentsstrukturer på olika lokala byggmarknader
  • Företags- och samhällsekonomiska kalkyler, historiskt och framåt

Den formella projektstarten sker vid årsskiftet 2017/2018. Bland de övriga företag och organisationer i branschen som ingår i samarbetet återfinns Familjebostäder i Stockholm, Einar Mattsson, Fastighetsägarna, Fastighets LE Lundberg, Helsingborgshem, HSB Riksförbund, Hyresgästernas Riksförbud, JM, MKB Fastighets, NCC, OBOS Sverige, Rikshem, SABO, Skanska, Stiftelsen Stockholms Studentbostäder, Stockholmshem, Stockholms. Stadshus, Svenska Bostäder, Sveriges Byggindustrier, Wallenstam, Veidekke och Willhem.

Frågor besvaras av

Ingrid Gyllfors, 08-458 10 50, ingrid.gyllfors@sssb.se