Framtidens studenter ritar om kartan för sitt boende

Det sociala är en viktig faktor för studenter. Att detta särskilt gäller för yngre studenter och utländska studenter kommer inte som en nyhet. Det som däremot ritar om kartan är en ny typ av socialt boende som studenterna efterfrågar, MultiBo, DuoBo och UniBo, där vissa ytor delas och andra är privata.

I rapporten ”Framtidens studentbostäder”, som tagits fram med innovationsstöd på uppdrag av Boverket till Studentbostadsföretagen, Stockholms studentbostäder och White arkitekter, presenteras en ny vision av studentboende. Framtidens studenter söker sig inte till det traditionella studentboendet i korridor, men inte nödvändigtvis till egen lägenhet heller.

Studenterna vill se en ny form av boende, där det sociala får spela huvudrollen. I det förslag till konceptbostäder som White arkitekter tagit fram presenteras boendeformerna uniBo, duoBo och multiBo som alla bygger på att dela ytor och flexibla möbleringar i kök, samvarorum och balkong. I samtliga förslag är sovrummet och badrummet frizoner då endast 2 procent av de drygt 2 100 som deltog kan tänka sig att dela dessa utrymmen med okända. Att förändra studentboendet i denna riktning välkomnas.

- Men det ställer krav på att även regelverket för byggande kan anpassas och att vi som studentbostadsföretag ser över möjligheter till att hyra ut på nya sätt som möter studenternas behov, säger Mattias Carrass projekt- och utvecklingsansvarig på Stockholms studentbostäder.

I rapporten framkommer även att efterfrågan på ett större serviceutbud i anslutning till bostaden är stor.

- Jättespännande tankar för oss som aktör, där vi får utvecklas och tänka nytt. Det öppnar upp för externa samarbeten inom nya områden. Nu har vi frågat vad studenterna vill ha, så nu är det upp till oss att se vad vi kan förverkliga och vilka önskemål vi kan tillgodose, säger Ingrid Gyllfors, vd på Stockholms studentbostäder.

Arbetet med att ta till sig nya sätt att tänka kring studentboendet har redan påbörjats av Stockholms Studentbostäder. I ett projekt i Björkhagen i södra Stockholm har de båda koncepten UniBo och DuoBo, dock något justerade, införlivats tillsammans med andra, mer traditionella studentbostäder. Målet är att de ska byggstartas under 2018.

Rapporten som presenteras av Stockholms studentbostäder (SSSB), Studentbostadsföretagen (SBF) och White arkitekter baseras på studier som gjordes under år 2014/2015 och som innefattade webbenkäter och online-forum, djupintervjuer över nätet med studenter och kommande studenter från hela Sverige. Utifrån denna kvalitativa kartläggning av boendereferenser inom målgrupperna nybörjarstudenter, etablerade studenter samt internationella studenter har sedan White arkitekter tagit fram förslag till konceptbostäder.

• bostadspolitik
  • marknad