Seminarium i Almedalen om betalningsvilja på nyproducerade studentbostäder

Hur vill studenter bo, hur mycket vill de betala och hur många studentbostäder kan vi bygga? Missa inte vårt direktsända seminarium om betalningsviljan på nyproducerade studentbostäder i Almedalen. Vi släpper samtidigt rapporten som seminariet bygger på.

Länsstyrelsen i Stockholm konstaterar i sin senaste årliga rapport om bostadsmarknaden i Stockholms län att det behövs fler billiga bostäder, trots att det de senaste åren har byggts fler bostäder än på länge i landet. Men bristen på byggbar mark och höga mark- och produktions-kostnader i Stockholm gör att all nyproduktion blir dyr. Att kunna erbjuda prisvärda studentbostäder i bra lägen är viktigt för att studentstaden Stockholm ska vara en attraktiv kunskapsregion för studenter från hela landet – och hela världen.

Stockholms studentbostäder har låtit analysföretaget Evidens undersöka hur mycket studenterna är villiga att betala för att kunna studera i Stockholm, hur de vill bo och hur många studentbostäder vi kan bygga. De har också analyserat hur antalet studenter kommer att utvecklas över tid och hur antalet planerade nya studentbostäder möter efterfrågan. Delar av resultatet presenteras och diskuteras vid det direktsända seminariet i Almedalen, som Stockholms studentbostäder arrangerar tisdagen den 3 juli, kl 8:15 – 8:50.

Seminariet inleds med att Ingrid Gyllfors, vd Stockholms studentbostäder och Ted Lindqvist, vd Evidens AB presenterar rapporten, som därefter debatteras i panel. Inbjudna ministrar, politiker och beslutsfattare får ge sitt svar på hur de vill möjliggöra för studenter att faktiskt hitta en prisvärd bostad både under och efter studierna.

I seminariedebatten deltar:
• Peter Eriksson, (MP) bostads- och digitaliseringsminister
• Helene Hellmark Knutsson, (S) minister för högre utbildning och forskning
• Ola Johansson, (C) bostadspolitisk talesperson
• Jonas Nygren, förbundschef Hyresgästföreningen
• Jan Valeskog, (S) stadsbyggnadsborgarråd i Stockholms stad
• Daniella Waldfogel, näringspolitisk expert Stockholms Handelskammare

Tid och plats: Tisdag 3 juli, kl 8:15 – 8:50. Business Arena, Burmeister, Strandgatan 9, Visby.

Du kan också se seminariet live på Facebook:

eller följa diskussionen på Twitter: #stockholmsframtid

• Stockholm