Stockholms studentbostäder tackar med tacos

För 60 år sedan bildades Stockholms studentbostäder av drivna studenter som ville förändra bostadsmarknaden i Stockholm. Efter generationer av drivna studenter är vi störst i Sverige på studentbostäder. Vi vill tacka studenterna och åker ut på en Tack-o-tour som stannar i sex av våra bostadsområden och bjuder på tacos.

Att ingen ska behöva avstå från studier på grund av bostadsbrist var drivet bakom att studenterna tog saken i egna händer och bildade ett eget studentbostadsbolag 1958. Det gällde då och det gäller nu. Studenterna har sedan dess präglat vår verksamhet. Det är tack vare flera generationer av studenter som bidragit till att utveckla Stockholms studentliv och som i sin tur drivit vår verksamhet framåt till att nu fira 60 år.

Under en två veckorsperiod kommer en Food-Truck åka runt på en tack-turné till sex olika platser och bjuda studenterna på tacos till festliga toner.

– Studenterna är både grunden för att vi finns och själen i vår verksamhet som nu firar 60 år, säger Ingrid Gyllfors, vd på Stockholms studentbostäder. Det känns därför självklart och lite fyndigt att tacka våra studenter med tacos som jubileumsaktivitet. När jag studerade gällde ”gratis är ju alltid gott” så vi hoppas att det är så fortfarande och att studenterna vill fira tillsammans med oss.

Turnén har premiär på Lappkärrsberget den 17 september, sedan går turen vidare till: Kungshamra 18/9, Strix 24/9, Jerum 1/10, Frigg Sickla 4/10 och avslutas på Nyponet 8/10. Firandet sker kl. 16-18 på varje plats.

• studentbostäder

• Stockholm

Stockholms studentbostäder grundades för 60 år sedan av studenter som ville göra något åt bostadsbristen i Stockholm. Idag är vi störst på studentbostäder i Sverige med omkring 8 000 rum och lägenheter i hela Stockholm. Då, precis som idag, är kärnan i vår verksamhet studenternas behov och engagemang. Allt vi har lyckats med är tack vare generationer av studenter som utvecklar och driver oss framåt. Läs mer om oss på sssb.se

Ingrid Gyllfors