Sex av tio svenskar vill ha en flexibel bostad enligt färsk sifo-undersökning

Att kunna ändra planlösningen och antalet rum i sitt hem utifrån situation är något som många svenskar önskar, enligt en sifo-undersökning som det kommunägda bostadsbolaget Stångåstaden låtit göra. Till hösten står Stångåstadens första flexibla 5:1:a klar i den nya stadsdelen Vallastaden i Linköping. Det är en bostad som kan varieras mellan en 5:a och en 1:a tack vare flyttbara väggar.

– Resultatet kom inte som någon överraskning, det här är något vi på Stångåstaden har känt av länge och som är starkt kopplat till att familjekonstellationer förändras. Därför håller vi just nu på att bygga vår första 5:1:a, som vi kallar för ”Drömlägenheten”. En lägenhet som på ett enkelt sätt kan skifta mellan ett rum och kök och fem rum och kök, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

Varannan vecka-familjer blir fler Var tredje barn med särboende föräldrar bor idag växelvis hos sina föräldrar, vilket gör att ”varannan vecka-familjerna” har ökat. Bland de föräldrar som nyligen separerat är siffran ännu högre. I mitten av 1980-talet bodde endast en procent av barnen med separerade föräldrar växelvis, i början på 1990-talet hade siffran stigit till fyra procent och idag är den alltså uppe i 35 procent.

– Det har skett en stor förändring de senaste 30 åren, där bostadsmarknaden inte har hängt med. Självklart växlar behovet av hur många rum man behöver om man ena veckan har tre barn som bor hemma för att veckan därpå leva själv. Men det är också en naturlig utveckling av dagens utmaningar som utöver nya familjekonstellationer handlar om ekonomi och miljö. Vi behöver helt enkelt tänka nytt och hållbart, säger Fredrik Törnqvist.

Visas upp på bomässa i september 2017 Drömlägenheten, som ritats av White Arkitekter i Linköping på uppdrag av Stångåstaden, byggs i den nya stadsdelen Vallastaden, strax väster om Linköpings innerstad och beräknas stå klar under våren. Vallastaden är en stadsdel som bygger på idén om variation, kreativitet och social hållbarhet.

Den 2–24 september nästa år genomförs Vallastaden 2017, ett bo- och samhällsexpo med utrymme för ny kunskap och samhällsdebatt. Under tre veckor arrangeras utställningar och guidade turer genom kvarter och parker, branschdagar varvat med inspirationsföreläsningar.

– Då passar vi på att visa upp vår drömlägenhet med alla smarta funktioner. En riktigt flexibel bostad bygger på att det ska vara enkelt att ändra planlösning genom att flytta väggar samt öppna golv och det kommer det garanterat att bli, säger Fredrik Törnqvist.

För mer information kontakta:
Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden

• drömlägenhet