Stångåstadens avtal ger arbetstillfällen

Stångåstadens entreprenörer för yttre skötsel av fastigheter erbjuder anställningar till arbetslösa. Det ingår som krav i Stångåstadens upphandling. Personerna ska vara inskrivna på Arbetsförmedlingen och dessutom bo i något av Stångåstadens områden.

Det är, förutom Arbetsförmedlingen, entreprenörerna Thormans, Green Landscaping och Centric som ingår i samarbetsprojektet. Totalt handlar det om att anställa 11 personer fördelat på 10 områden. Syftet med anställningarna är att skapa ambassadörer i de olika områdena samt att de anställda med ökad erfarenhet blir mer attraktiva på arbetsmarknaden.

- Stångåstaden satsar mycket på social hållbarhet och det här är ett bra exempel på det, säger Ann-Christine Thurn, chef förvaltningsutveckling, Stångåstaden. Vi vill ta tillvara på de resurser som finns bland våra hyresgäster. Projektet ger arbetslösa en möjlighet att komma in på arbetsmarknaden och förhoppningsvis kunna gå vidare till andra jobb eller fast anställning.

- Vi är otroligt glada att näringslivet är med och tar det sociala ansvaret, säger Nicklas Svalmark, chef jobb- och utvecklingsgarantin, Arbetsförmedlingen. Det kan vara svårt att komma in på arbetsmarknaden idag och projektet ger dessutom en chans att testa något nytt. Vi vänder oss inte bara till ungdomar utan även till dem som är lite äldre och behöver hitta nya möjligheter.

Entreprenörerna ser projektet som en värdefull väg att hitta bra personal för anställningar.

- Hittar vi bra personer försöker vi självklart hitta en möjlighet att erbjuda fast anställning, säger Fanny Nordahl, produktionschef, Green Landscaping. Det här är ett sätt för både oss och arbetstagaren att prova på om jobbet passar.

- Det är ett bra initiativ. Att ta ett socialt ansvar är viktigt för oss som företag, säger Malin Bodén, Centric. Det är ett väldigt bra tillfälle för nya potentiella medarbetare att prova på yrket och se vad det innebär.

- Vi tycker att det är en självklarhet att vi som företag tar vårt sociala ansvar, det är något alla företag borde göra, säger Linnea Neckman, personalansvarig, Thormans.

Ann-Christine Thurn, chef förvaltningsutveckling Stångåstaden, tel 013-20 85 01.