Fimpfångsten från sommarens Fimpkamp under Gothenburg Cultural Festival. Foto: Mårten Heslyk Städa Sverige

Fimpkampen goes Christmas!

Till helgen kommer området kring Haga och Järntorget att storstädas av närmare 300 föreningsungdomar med ledare under Julstaden Göteborg. Startplats är Järntorget och det är idrottens miljöorganisation Städa Sverige , föreningslivet och Göteborgs Stad som återigen kör miljöprojektet Fimpkampen. Fimpar är med råge det vanligaste skräpföremålet i Göteborgs stadsmiljö. Nedskräpning är ett stort problem som skadar djur och natur, och skapar dessutom otrygghet för invånarna och besökare.

På lördag och söndag kl 11:30 kommer ungdomar och ledare att bege sig ut med säckar, handskar, plocktänger och plocka skräp. Återsamling blir kl 13:30. Förutom att bli lokala miljöhjältar och utbildas i hållbarhet, får deltagarna också en värdefull slant till respektive lagkassa. Projektet ingår i Göteborgs Stad Tänk-kampanj som sedan 2005 har uppmanat göteborgare och besökare att vara rädda om Göteborg och slänga sitt skräp på rätt plats.

Effekt på lång sikt

– När 250 personer går loss på en begränsad yta och plockar skräp samtidigt blir det sällsynt skräpfritt, och dessutom ger det effekt på lång sikt eftersom deltagarna lär sig att inte själva skräpa ned. Vi är så glada över att Göteborgs Stad väljer att göra denna konkreta hållbarhetsinsats med oss, och samtidigt bidrar till att lokala ungdomsföreningar får ett extra tillskott till lagkassan, säger Mårten Heslyk, projektledare på Städa Sverige.

Event med win-win

– Fimpkampen är ett event med mycket win-win. Genom samarbetet  stöttas den lokala ungdomsidrotten samtidigt som göteborgarna får en vackrare stadsmiljö.  Vi hoppas och tror att fler vill göra rätt om de känner till fimparnas effekt på miljön, säger Mårten.

Totalt är 14 lag och trupper från 11 föreningar med under de två dagarna. De ska bland annat städa runt Järntorget och Haga. Fokus är på fimpar men allt skräp kommer plockas upp.

Media hälsas varmt välkomna att närvara vid städningarna bägge dagarna. Här finns möjlighet att prata med deltagande ungdomar samt deras ledare, och att ta bilder.

För mer information om städningarna  kontakta: Mårten Heslyk, projektledare Städa Sverige

Tel: 070-8 19 20 64

Lag från följande föreningar medverkar: Lindome GIF, Lindome IBK, Göteborgs IK, BK HEID, IF Mölndal, Särökometerna, Backa HK, Qviding FIF, Hovås Billdal, Sandarna BK, Kvibergs HK

Städa Sverige Ekonomisk Förening är en del av den svenska idrottsrörelsen. Medlemmarna i föreningen är uteslutande ideella idrottsförbund. Ungdomar jobbar för miljön och projekten finansieras av näringsliv, kommuner eller andra organisationer. I 30 år har Städa Sverige engagerat ungdomsidrotten med att förbättra den svenska miljön. Mest välkänd är städningen längs Sveriges vägar med ca 1 000 ton upplockat skräp per år.