Lördag 22 oktober  städar idrottsföreningar kusten i Bohuslän

Lördag 22 oktober städar idrottsföreningar kusten i Bohuslän

Genom samarbete mellan Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän, Städa Sverige och Ren och attraktiv kust gör lokala idrottsföreningar en insats för en renare skärgård. De flesta av föreningarna städar på lördag 22 oktober.

Tio idrottsföreningar från Strömstad i norr till Göteborg i söder är med på städdagen för #min_skärgård. Organisationen Städa Sverige genomför liknande städdagar i andra kommuner på uppdrag av olika företag och kommuner. Förutom städdag erbjuder Städa Sverige alla som deltar en digital utbildning som berättar om nedskräpningens konsekvenser. Städa Sverige förser också städarna med handskar och påsar. Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän delar ut reflexvästar till alla som plockar skräp.

Samarbetet mellan Städa Sverige och Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän är en del av bolagets hållbarhetsarbete – Vi tar ansvar. Med Vi tar ansvar vill Länsförsäkringar motverka utanförskap och arbeta med effektiva miljösatsningar, som till exempel att ta ansvar för att skapa en renare skärgård - #min_skärgård.

- Nästan alla kommuner i vårt verksamhetsområde ligger längs Bohusläns kust, den kuststräcka i Sverige som anses mest drabbad av marin nedskräpning, berättar Malin Taalomi, hållbarhetssamordnare på Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän. Vi vill att kunderna som också är våra ägare ska leva i en hållbar och attraktiv region. Därför sprider vi information om problemen med marin nedskräpning och satsar på strandstädning.

- Genom samarbetet med Städa Sverige höjer vi medvetenheten hos ungdomar samtidigt som vi i samarbetet satsar på ungdomsidrotten. Det är helt i linje med vårt arbete att förebygga utanförskap och verka för en schysstare miljö.

- Vi tycker det är väldigt roligt att vi nu inleder ett samarbete med Länsförsäkringar, säger Anton Hedlund, projektledare Städa Sverige. Vi vill tillsammans med ungdomar arbeta långsiktigt och konkret i hållbarhetsfrågan. Städningen längs Bohuskusten är ett bra första steg. Till nästa år har vi som ambition att utöka samarbetet med fler bolag inom Länsförsäkringar.

Välkommen till städplatserna. De flesta städar klockan 9-12. Ta gärna kontakt med ledaren i föreningen och stäm av strand och tid.

22-okt Tanum Fjällbacka Danceport Anki Lindh, 070-497 97 47
22-okt Sotenäs Smögens IF Marie Henriksson, 070-338 78 49
22-okt, från kl 10 Tjörn Dyröns IF Ann-Gerd Grahm, 073-913 95 32
22-okt Göteborg Pixbo, P-01 Inger Schagerberg, 072-190 78 90
23-okt Munkedal Munkbuggarna Annica Kallin, 073-310 06 58
22-okt Tanum Tanums IF Ulf Brahm, 070-636 22 89
22-okt Strömstad IFK Strömstad Pernilla Gunnarsson, 070-549 25 60
23-okt,  kl 14-18 Öckerö Öckerö IF, P-01 Anders Ringeby, 070-297 07 87
30-okt Göteborg Lindome GIF, P-03 Dieter Nilsson,  073-902 05 40

För mer information kontakta gärna:

Anton Hedlund, projektledare Städa Sverige, 070-683 08 73

Malin Taalomi, hållbarhetssamordnare Länsförsäkringar, 076-496 43 00

Katarina Biörk, pressansvarig Länsförsäkringar 070-549 35 27

Städa Sverige, idrottens miljöorganisation är den välkända gula säcken som synts i snart 30 år längs älvar, vägar, på stränder och andra områden. Vi arbetar med Sveriges idrottsungdomar för att tillsammans med dem och en rad olika företag satsa på ett mindre nedskräpat Sverige. Vi plockar årligen 1 000 ton skräp.