Över 50 anställda från Kollmorgen samlade ihop 67 säckar med plast och annat skräp. Foto: Mikael Almroth.

Lyckad städning av Kollmorgen i Göteborgs skärgård

Den 12 oktober städades fyra platser i Göteborgs Skärgård. Det var automationsföretaget Kollmorgens personal som utförde städningen, och insatsen skedde i samarbete med Idrottens miljöorganisation, Städa Sverige. Mölndalsföretaget Kollmorgen fick ihop 67 säckar med plast och annat skräp från stränderna i Billdal, Önneröd/Ganlet, Frillesås och Grötö.

Det här är andra året i rad som Kollmorgen städar stränder tillsammans med Städa Sverige. Det görs som en personalaktivitet under Kollmorgens Day of Caring och i år deltog drygt 50 personer.

- Det var kul att göra en insats och i detta vädret speciellt, galet bra, sa en av deltagarna.

I och med insatsen sällar sig Kollmorgen till en stor skara som varit med i Städa Kust under 2018. Från premiären den 14 april till Strandens Dag den 15 september har 4 000 idrottsungdomar från över 180 föreningar deltagit. Städningen har skett från Strömstad och Piteå i norr, till Ystad i söder. Tillsammans har 70 ton med plast och annat skräp samlats ihop från den svenska kusten, en betydelsefull insats för naturen och våra hav.

Städa Sverige Ekonomisk Förening är en del av den svenska idrottsrörelsen. Medlemmarna i föreningen är uteslutande ideella idrottsförbund. Ungdomar jobbar för miljön och projekten finansieras av näringsliv, kommuner eller andra organisationer. I 30 år har Städa Sverige engagerat ungdomsidrotten med att förbättra den svenska miljön. Mest välkänd är städningen längs Sveriges vägar med ca 1 000 ton upplockat skräp per år.