Alby Cricket Club hittade en hel del skräp längs vattenbrynet utmed Mälarpromenaden. Foto: Azam Khalil

Städa Sverige 30-årsstädade längs Mälaren i norra Botkyrka

Idrottens miljöorganisation Städa Sverige har under 2018 firat sitt 30-årsjubileum, och för att nu sätta punkt på firandet gjorde vi under lördagen den 24 november en miljöinsats i Botkyrka kommun. Lokala gångare, cricketspelare och fotbollslirare gjorde då en stor städning längs Mälarpromenaden.

Botkyrkaborna vaknade upp till ett vitt landskap under lördagen, men årets första snö var inget som satte stopp för Städa Sveriges 30-årsstädning. Den genomfördes längs Mälarpromenaden och närliggande promenadstråk, från Slagsta Strand till Norsborgsparken. Stora och små lirare från Alby Cricket Club, U19-laget från Konyaspor KIF samt Stockholms Gång och Vandrarförbund deltog i städinsatsen.

Nytta och nöje
En av dagens deltagare var Birger Fält, före detta landslagsman i gång tillika ett orakel när det kommer till Vasaloppskunskap. Birger bor själv i området och fick bestämma var 30-årsstädningen skulle ske, eftersom den var ett pris i ett skräpquiz som Städa Sverige anordnade tidigare i år och som Birger vann. Han var glad och nöjd efter att städningen var klar:
- Det var roligt. Det känns ju att man gör nytta både åt idrotten och för att det ska bli renare i naturen. Först hittade vi inte så mycket, men sedan - på vissa ställen - fanns det en hel del. Tyvärr finns det ju en hel del skräp ute i naturen. Nedanför en slänt fanns det massa ölburkar och allehanda skräp, och det låg mycket plastpåsar nere vid vattnet, säger han.

Plast, flaskor och dumpat skräp
Tillsammans fick deltagarna ihop cirka 20 säckar skräp vilket motsvarar nästan 300 kg. Mycket var plast, papper och glasflaskor, men en trasig plaststol, en sliten sittdyna och en utnött fotboll fanns också bland skräpfynden. Stockholms Gång och Vandrarförbund hann också städa ett varv kring parkeringen vid Slagsta Strand, där mycket tydde på att någon dumpat skräp med avsikt.
- Ofta är man ju lite feg och vågar inte säga till om man ser någon som slänger skräp, men jag har gjort det några gånger och det bör man nog göra oftare. Så att folk inser att man inte kan hålla på så, säger Birger Fält.

Fin avrundning på jubileumsåret
Gemensam samling med varmkorv med bröd och gångförevisning av Fält avslutade 30-årsstädningen. Deltagarna kunde därefter åka hemåt med en god känsla efter att ha bidragit till en renare närmiljö och för det dessutom få ett tillskott till lagkassan.
- Alla som var med på vår 30-årsstädning var väldigt duktiga, och varje plockat skräp är en vinst för miljön. Extra roligt i dag var den sköna gemenskap vi fick mellan alla deltagare. Liten som stor, cricketspelare, fotbollsspelare eller gångare - i dag var vi alla ett team. Det var ett härligt sätt att runda av jubileumsåret på, säger ansvarig projektledare Josefin Warg.

VD Städa Sverige

Josefin Warg
Projektledare Städa Sverige

Städa Sverige Ekonomisk Förening är en del av den svenska idrottsrörelsen. Medlemmarna i föreningen är uteslutande ideella idrottsförbund. Ungdomar jobbar för miljön och projekten finansieras av näringsliv, kommuner eller andra organisationer. I 30 år har Städa Sverige engagerat ungdomsidrotten med att förbättra den svenska miljön. Mest välkänd är städningen längs Sveriges vägar med ca 1 000 ton upplockat skräp per år.