Första steget mot Årets Kock 2016 är klart- tre bidrag från samma familjekoncern!

Tävlingsbidragen till den första uttagningen är nu utvalda. Fredrik Persson, Magnus Santesson och Daniel Pembert är tre av de 40 kockar som tävlar i uttagningarna till Årets Kock 2016. Gemensamt? Förutom att de alla är några av de skickligaste kockarna i Sverige arbetar de till vardags inom samma koncern i systerköken på Restaurang Stadshuskällaren i Stockholm och Mässrestauranger i Malmö.

Den 27-28 oktober tävlar 40 av landets bästa kockar på Globens Hotell- och Restaurangskola i Stockholm i uttagningen till årets semi-finaler. De 18 kockar vars (anonyma) tävlingsbidrag faller juryn bäst i smaken går vidare till semifinalerna som hålls under november månad i Helsingborg och Karlstad. Finalen går i vecka 6 i Stockholm då åtta finalister tävlar om titeln Årets Kock 2016.

Daniel Pembert, köksmästare på Mässrestauranger i Malmö, har tidigare kammat hem fler prestigefyllda utmärkelser och har redan erfarenhet av den väl ansedda tävlingen. Han var semifinalist och gick till Sista Chansen i Årets Kock 2015. Kollegan Fredrik Persson, köksmästare, och Magnus Santesson, Souschef, arbetar sida vid sida i köket på Restaurang Stadshuskällaren i Stockholm. Nu ställs de, tillsammans med Daniel, istället mot varandra i kampen om den prestigefyllda titeln Årets Kock 2016. Att skaparna bakom tre av de utvalda tävlingsbidragen är kollegor är en lyckosam tillfällighet då alla de tävlande skickar in sina bidrag anonymt.
- Vi är alla mycket glada och stolta över att ha denna gastronomiska ambition i våra företag och stöttar våra medarbetare i att utvecklas och växa, säger Maria Stridh, vd för Stadshusrestauranger AB och Mässrestauranger i Malmö AB.

• mässrestauranger
  • teaterbaren
  • engsholms slott
  • årets kock 2016

Stadshuskällaren och Mässrestauranger i Malmö ingår i en familjeägd restaurangkoncern som ägs av systrarna Maria Stridh och Kerstin Johansson. Koncernen driver restaurang- och bankettverksamhet på kreativa och internationella mötesplatser som Stockholms Stadshus, MalmöMässan, Stockholmsmässan, Kulturhuset Stadsteatern och Engsholms Slott.

Stadshusrestauranger ansvarar för banketter och fester i Stockholms Stadshus samt restaurangerna Stadshuskällaren och Ragnars Skafferi. Stadshuskällarens meny speglar svensk modern matkonst med klassisk grund på råvaror från landets alla hörn och blev på Restauranggalan 2014 utsedd till Årets Klassiker.

Mässrestauranger i Malmö är utvald restauratör på MalmöMässan, innovationernas och möjligheternas hus. Här driver företaget två restauranger med möjlighet till fest och konferens samt ett antal pop-upserveringar som skapas unikt inför de olika arrangemangen ute på mässområdet.