Höstens smaker på intåg - i ny förpackning

Den 7 oktober är det premiär för Stadshuskällarens nya menykoncept. En fast avsmakningsmeny har komponerats av Köksmästare Fredrik Persson och fokus ligger på svenska smaker, unika kompositioner och kökslig kreativitet.

Menyn, som består av fem rätter, kommer att återspegla svenska smaker och våra kulinariska traditioner. Salt, sötsurt, rökt och kryddor adderar traditionella inslag till Fredriks moderna kompositioner. De säsongsaktuella råvarorna inhandlas gärna i små partier från lokala producenter. På så sätt tillåts menyn förändras i takt med säsongen, med variation och spontanitet i fokus.

Rätterna först ut på nya avsmakningsmenyn går förstås i höstens tecken. Det blir smaker som fjällbackahummer och pumpa, rotselleri och värmdökossa och lamm med gotlandstryffel. Rätterna byts ut efter tillgång och när vi närmar oss vintern kan vi vänta oss allt fler spännande svenska förädlingsmetoder med modern twist.

-Om vi vill förlänga säsongen använder vi oss av gamla svenska tekniker som att pickla, röka och syra råvarorna. Vi använder oss av hela djuret vid tillagning vilket skapar kreativitet i köket och en hållbar matkultur.Jag tycker det är viktigt att stötta de uppfödare och odlare som levererar naturliga produkter av hög kvalitet. Det är när hela kedjan mår bra som matlagning blir som roligast, maten som godast och gästen som nöjdast, säger Köksmästare Fredrik Persson.

Fredrik Persson tar inspiration från det fantastiska matlandet Sverige – från det vilda i norr via västkustens fisk och skaldjur till södra regionernas skördar. Genom restaurangens läge i ikoniska Stadshuset representerar Stadshuskällaren svensk matkultur och Stockholms smaker gentemot hela världen. Ledorden är kvalitet och hållbarhet, med råvaror i säsong, glada djur och förädlingsmetoder från förr.

Om Stadshuskällaren

”Nya” Stadshuskällaren fick nya ägare hösten 2012 och därmed en helt ny kostym, med totalrenoverad restaurang och bar i design av Jonas Bohlin och ett nytt spännande svenskt matkoncept av duon Fredrik Persson och Andreas Hedlund. Stadshuskällaren erbjuder lunch och middag i matsalen, lättare mat och dryck i baren, samt festvåning och separématsal.