Mässrestauranger blir klimatambassadörer

”- För oss är det självklart att bidra till Stockholms klimatomställning”, säger Maria Stridh, delägare och VD för Mässrestauranger. ”Alla våra restauranger sorterar sitt matavfall. Matavfallet används för att tillverka biogas, så fler i Sverige kan köra bil utan klimatpåverkan. Nu tar vi nästa steg. Med informationstavlor i våra restauranger berättar vi för våra gäster att vi sorterar och varför. Dels för att vi är stolta över det vi gör, men också för att ju fler som gör som vi desto bättre. Det är enkelt, alla kan göra det och det gör skillnad på riktigt.”

”Stockholm erbjuder idag alla företag subventionerad hämtning av utsorterat matavfall, vi har egen biogastillverkning och gott om gasmackar. Allt är förberett för att många fler personbilar och bussar ska köras på biogas”, säger Jan Rapp, läkare och grundare av Biogasakademin. ”Mässrestauranger berättar nu väldigt konkret om den här delen av sitt klimatarbete. Det är guld värt för Sverige när framgångsrika företagsledare agerar ambassadörer för innovationer som alla vinner på. Varje företag och hushåll som sorterar matavfall hjälper landet tillverka mer svenskt, klimatsmart bilbränsle.”

• mässrestauranger
  • engsholms slott

Mässrestauranger AB är ett familjeföretag som i generationer varit en framgångsrik restauratör i Sverige. Företaget driver all restaurangverksamhet på Stockholmsmässan med restauranger och serveringar både i och utanför mässhallarna. I företagsgruppen ingår även Mässrestauranger i Malmö, Engsholms Slott samt Stadshusrestauranger som driver all restaurangverksamhet i Stockholms Stadshus, där bl. a. Nobelbanketten äger rum.