Mer ekologiskt på Stadshuskällaren med färsk KRAV-certifiering

Den 7 maj tog Stadshuskällaren ytterligare ett steg till att bli en mer hållbar restaurang. Nu äter gästerna på Stadshuskällaren på en KRAV-certifierad restaurang.

- Vi vill arbeta miljömedvetet och vi köper inte vilka råvaror som helst, berättar köksmästare Magnus Santesson.

- Det är kul, ett steg i rätt riktning. Vi har jobbat med ekologiska råvaror länge och det är bra att få en stämpel på det. Det blir tydligare för gästerna vad vi faktiskt gör. All vår färska fisk är MSC-märkt och många basvaror är KRAV-märkta bland annat våra mjölsorter, mjölk och crème fraiche. Lite mer specifika råvaror kommer ofta från mindre producenter som gärna arbetar ekologiskt men kanske inte är certifierade enligt KRAV, berättar Magnus.

Restaurangen drivs med stort engagemang för miljö och klimat. Madeleine Björk, platschef berättar att Stadshuskällaren har varit Svanenmärkt i 5 år och medlem i nätverket Hållbara restauranger som aktivt verkar för en rättvis, miljömedveten och klimatsmart restaurangbransch. Vi har länge jobbat med frågor som bl.a. rör matsvinn och hur man kan minska klimatpåverkan som blir konsekvensen.

- Att bli KRAV-certifierade är en del i att utveckla oss mot en mer hållbar framtid. Nu är vi certifierade med nivå ett men strävar efter att nå längre. Utöver Stadshuskällaren så är Ragnars Skafferi, lunchrestaurang och café som ingår i företagsgruppen Stadshusrestauranger också KRAV-certifierad.

• kravmärkning
  • ekologi