Kulturmiljödagar i Gamla stan 10–11 september 2016

Helgen den 10 –11 september bjuder Samfundet S:t Erik, AB Stadsholmen, Svenska byggnadsvårdsföreningen och Stadsmuseet på ett kunskapsintensivt program i Gamla stan med stadsvandringar, visningar och byggnadsvårdstorg. Förhoppningen är att initiativet ska upprepas vid fler tillfällen och på olika platser i Stockholm.

Målgruppen är i första hand fastighetsägare och boende i Gamla stan. Under helgen ges möjlighet att träffa oss och få svar på frågor om vad som gäller vid ombyggnad och renovering av hus med kulturhistoriska värden. Det publika programmet vänder sig dock lika mycket till allmänheten, i syfte att väcka intresse för och fördjupa kunskapen om stadsdelen och dess unika miljö.

Ny rapport från Stadsmuseet: Vård och underhåll av fastigheter i Gamla stan
Bakgrunden till evenemanget är lanseringen av en ny rapport från Stadsmuseet: Vård och underhåll av fastigheter i Gamla stan. Skriften svarar på de mest grundläggande frågor som museets antikvarier får om ombyggnader, renovering, vård och underhåll av Gamla stans bebyggelse. Rapporten har tagits fram av Kersti Lilja vid Kulturmiljöenheten med stöd av expertis från olika områden. Arbetet har delvis finansierats med kulturmiljöbidrag från Länsstyrelsen i Stockholm.

Miniseminarium: Gamla hus i Gamla stan - värda att vårda!
För att möta efterfrågan och behovet av kunskaper om vård och underhåll av fastigheter i Gamla stan arrangeras ett miniseminarium på lördagen där vi särskilt riktar oss till fastighetsägare och bostadsrättsföreningars styrelser i Gamla stan. Seminariet sker även vid två tillfällen under söndagen då allmänheten bjuds in. Konferencier båda dagarna  är stadsantikvarie Ann-Charlotte Backlund.

Till lördagens seminarium som börjar klockan 13 i Själagårdens samlingssal, Själagårdsgatan 13, finns platser kvar för journalister. Vi reserverar även plats för journalister på de övriga vandringarna och visningarna under helgen, men eftersom det förväntas vara tryck på biljetter och antal platser är begränsade är det viktigt att i förväg reservera en biljett genom att kontakta Anna Brodow Inzaina: anna.brodow.inzaina@Stockholm.se, 08-508 31 602.

Det publika programmet är bifogat i detta utskick liksom en pdf av rapporten som även finns i tryckt form och delas ut gratis under Kulturmiljödagar i Gamla stan 10-11 september.