Lysande skylt och Stockholms skyltpris 2013

Stadsmuseet i Stockholm låter för tredje året i rad stockholmarna rösta fram vinnaren av utmärkelsen Lysande skylt. De nominerade till Lysande skylt 2013 är Karla frukt, Saga och T – Stockholms tunnelbanestationer.

Klassisk ljusreklam är en kulturskatt, älskad av stockholmarna och 1900-talets mest lysande kulturarv. Ljusreklam blir klassisk när den omtolkas av oss och inte längre främst ses som reklam utan lika mycket som ljuskonstverk, ljusskulpturer. Klassisk ljusreklam blir en del av stadsbilden. Därför belönar Stadsmuseet i Stockholm dem som äger och vårdar klassisk ljusreklam med utmärkelsen Lysande skylt.

Mellan den 11 oktober och 23 oktober kan stockholmarna rösta fram sin favoritskylt på stadsmuseet.stockholm.se eller med röstsedlar på Stadsmuseet.

Prisutdelning 14 november: Lysande skylt och Stockholms skyltpris

Vinnaren av Lysande skylt 2013 offentliggörs vid en ceremoni på Stadsmuseet den 14 november. Evenemanget äger rum samtidigt som Ljusreklamförbundets pris Stockholms skyltpris 2013 delas ut. Ljusreklamförbundets pris går till ljusreklam som satts upp under det senaste året.

De nominerade till Lysande skylt 2013

Karla frukt, Karlavägen 72

Juryns motivering:

”En ljusskylt som toppas med en neonapelsin, mot en bakgrund i grönt, lockar till fruktaffären. Sedan 1960-talet pryder Karla frukt sin plats i Stockholm by night.”

Butiken Karla frukt slog i mitten av 1960-talet upp sina portar och tände neonskylten med den lysande apelsinen. Skylten ritades av frukthandlaren Nils Tauson och den tillverkades av Morneon.  Samma lysande apelsin fanns redan före 1960-talet på de fruktbutiker i Stockholm som hörde till familjeföretaget Frukt Bernhard.

Saga, Kungsgatan 24

Juryns motivering:

”Som en saga tändes neonljuset 1937 utanför Saga vid Kungsgatan, de många biografernas gata i Stockholm. Fortfarande lyser Saga, en klassisk ljussymbol för stadens puls och modernitet.”

Saga-biografen invigdes 1937, på den tiden då Kungsgatan var en lysande ljusreklamgata med många biografer. Saga var Europafilms stora premiärbiograf, med plats för 977 personer i salongen.

T, vid varje tunnelbanestation

Juryns motivering:

”I andra metropoler syns U och M men Stockholm visar världsklass med ett stilrent T i blått. Tunnelbanans första T skapades redan 1933. Sedan 1950-talet är T-symbolen en vägvisande lysande lampa. T fyller 80 i år.”

1958 tändes ett lysande T för första gången vid ingången till Stockholms tunnelbanestationer. Ett T i metall hade då använts som symbol för tunnelbanan ända sedan 1933, tunnelbanans födelseår. I år fyller ljusskylten T 55 år.

Juryn Lysande skylt

Anna-Karin Ericson, chef för Kulturmiljöenheten vid Stadsmuseet i Stockholm

Lena Holger, fackförfattare, konsthistoriker

Marcus Gärde, grafisk designer och typograf vid BachGärde