Ingen glöd – när den som bäst behövs

Alla som någon gång lagat mat på en grill vet att slutresultatet inte garanteras av bra råvaror. Glöden är det som kommer att avgöra om matgästerna njuter eller tjuter…

Den här sommaren kommer antagligen inte att gå till historien som någon grillsommar, men det beror mer på temperaturer som styrs av klimatologiska faktorer. Nu ska vi inte ge upp hoppet riktigt än utan istället se fram emot de långa och varma månaderna augusti och september.

För er som minns hade vi faktiskt några varma kvällar i början av sommaren. En sådan kväll ville jag överraska min dotter och de andra barnen på ridlägret med att grilla något gott. Eftersom det inte fanns någon grill på anläggningen begav jag mig till det enda stället där det går att hitta en grill, den stora järnaffären. Här finns allt det som du inte kan hitta på Coop och Systembolaget. Eller här skulle allt kunna finnas, är kanske en mer rättvis beskrivning.

Jag var på jakt efter en enklare grill och jag hade ungefär två timmar på mig innan tio hungriga ridskolebarn skulle storma ut på stallplanen efter att ha mockat boxarna och borstat rent utanför. Järnaffären hade mycket riktigt en grill i sitt breda sortiment. En klotgrill och dessutom för dagen till extrapriset 595 kronor. Säkert ingen vidare kvalitet men den skulle säkert hålla om inte hela sommaren så denna grillkväll.

Skärmavbild 2015-08-06 kl. 10.52.41

Tittade på klockan och såg till min förskräckelse att de två timmarna nu krympt till en och fyrtiofem. Jag förklarade min tidspressade situation för en av den fem man starka personalstyrkan som höll till i butikens kulisser. Jag undrade om det var svårt att montera grillen. Som vanligt fick jag svaret att detta klarar vem som helst! Det han inte visste var att jag inte är vem som helst när det kommer till dessa saker. Då fick jag en idé och frågade;

– Skulle det vara ok för mig att ta den här demo-grillen som redan är monterad?

– Ja, det ska nog gå bra, blev det glädjande svaret!

Under tiden som expediten förberedde för leverans och betalning skyndade jag ut till bilen för att fälla ned sätena för att göra plats för grillen. Skulle precis fälla ned säte nummer två när någon knackar mig på ryggen. Det är den vänliga expediten som säkert kommit ut med grillen tänker jag. Ett önsketänkande skulle det visa sig…

– Tyvärr kan du inte köpa den monterade grillen förklarar expediten, som helt klart förmedlar det som någon annan bestämt. I nästa andetag förklarar han att det är vad chefen har sagt.

I mitt nu än mer pressade läge letar jag rätt på chefen för att övertala honom eller åtminstone få höra hur han egentligen tänkt. Det hela slutade med att jag åkte från järnaffären med en grill i en låda men i ca hundra delar. Förklaringen till att jag inte kunde ta med den uppställda grillen var att hans marginaler skulle försvinna. Det skulle kosta minst 50 kronor att montera grillen om någon i hans personal skulle göra det.

På mindre än fem minuter hade tre av grundpelarna till att skapa dragningskraft raserats.

1. Trots att jag var den enda kunden i butiken var jag tvungen att söka upp någon och be om hjälp.
  2. Trots att jag var ganska noga med att förklara mitt pressade läge fick jag själv ge förslag på lösning.
  3. Det var ingen som intresserade sig för om jag skulle lyckas, se till att barnen fick grillat till middag, när jag väl betalat och lämnat butiken.

Epilog

Det som skulle ha tagit någon i butiken 15 minuter att montera tog mig ca 1 timme. Middagen blev bara en halvtimme försenad. Dragningskraften till järnaffären är nu densamma för mig som lusten för någon med agorafobi att besöka Himmelska fridens torg. Visserligen fick de sälja en grill i låda för 595 kronor, men hade de låtit mig ta med den färdigmonterade grillen så hade jag säkert kommit tillbaka och handlat;

• Reservdelar till röjsågen
  • Skyddshjälm
  • 3000 meter eltråd
  • 100 stolpar till eltråden
  • Motorsåg

Skärmavbild 2015-08-06 kl. 10.46.29

Bara för att nämna några av de lite dyrare prylarna som behövdes för att skapa stämning för de kräsna sommargästerna. Har nu hittat andra butiker, visserligen längre bort men som visat att lite närvaro, intresse och omtanke är värt en omväg.

• Detaljhandel

• anders örtengren