Global Overview, vecka 9: Året för penningpolitiska meningsskiljaktigheter

Standard Life Investments publicerar veckovisa analyser i sin Global Overview, där Standard Life Investments globala strategiteam delar med sig av sina tankar om vad som påverkar världsekonomin. Den veckovisa sammanställningen behandlar den viktigaste ekonomiska utvecklingen på global och regional nivå.

Denna veckas Global Overview sammanfattar den ekonomiska debatten enligt nedan:

• Meningsskiljaktigheter kring den globala penningpolitiken kommer att höra till vardagen 2014

• Bedömningar av den framtida nivån på styrräntan, så kallad forward guidance, är ett minne blott i Storbritannien, och förmodligen i USA, men räntorna i de båda ekonomierna bör förbli på is fram till 2015

• Penningpolitiska lättnader är att vänta i Japan och i eurozonen även om ECB sannolikt fortsatt kommer att släpa efter

• FEDs plan på att upphöra med stimulanser där centralbanken köper tillgångar, främst stats- och bostadsobligationer, så kallat quantative easing, tvingar många centralbanker i tillväxtekonomier att strama åt politiken i en tid då tillväxtmöjligheterna försämras

• Obalanserna är betydligt mindre än före Asienkrisen och därför är en mer omfattande kris på tillväxtmarknader osannolik, om inte Kina drabbas av en oväntat brant nedgång

Läs hela Global Overview här.

_______________________________________________________________________________

Standard Life Investments är en global fondförvaltare med drygt fem miljoner kunder och över 206,8 miljarder euro i förvaltat kapital*

*(per den 31/12-2012)