Global Perspective maj 2013: Befolkningsutvecklingen påverkar mer än vi tror

I den senaste Global Perspective (maj 2013) från den globala kapitalförvaltaren Standard Life Investments diskuterar de befolkningsutvecklingens betydelse för olika länders ekonomier. SLI hävdar att trots att befolkningens utveckling har en så stor påverkan på ekonomin tas den sällan upp i makroekonomiska analyser.

Eftersom befolkningsutvecklingen rör sig så pass långsamt får den ofta väldigt lite uppmärksamhet. SLI anser att politiska beslut ofta kommer i sista timmen. Än är det inte försent men de stora ekonomierna måste vakna och agera nu. Några exempel är tex USA som måste hantera sitt budgetunderskott, Japan behöver förändra sin syn på invandring och kvinnligt arbete, Kina måste öka födelseantalet och Europas fokus bör ligga på pensionsreformer och längre arbetstid.

Läs hela Global Perspective nedan eller på Standard Life Investments webbplats.

• befolkningsförändringar
  • befolkning