Handelsprofessor tilldelas finanspris tillsammans med doktor från Harvard

Professor Bo Strömberg från Stockholms Handelshögskola har tillsammans med Dr Bo Becker från Harvard Business School tilldelats det prestigefyllda ”Annual Finance Prize” sponsrat av Standard Life Investments. Utmärkelsen som tilldelades uppsatsen ”Fiduciary duties and equity-debtholder conflicts” delades ut vid European Corporate Governance Institutes (ECGI) årliga middag i Dublin och utgör en del av ECGIs årliga Working Paper Competition.

Guy Jubb, Chef för styrning och förvaltning, på Standard Life Investments kommenterar nomineringen.

-  Vi på Standard Life Investments är återigen väldigt stolta att få presentera denna utmärkelse. Den prisbelönta uppsatsen påvisar ett dilemma för många styrelsemedlemmar; att besluta om deras finansiella ansvar är mot aktieägarna eller mot fordringsägare när ett företag är i obestånd. Denna aspekt på företagsreglering borde få mer uppmärksamhet och detta arbete ger nu beslutsfattare en utmärkt utgångspunkt.

Standard Life Investments har sponsrat Finance Working Paper Prize sedan starten 2005. Uppsatsen kan läsas i sin helhet på EGCIs webbplats.

Läs pressmeddelandet från Standard Life Investments i sin helhet på webbplatsen.

• handelshögskolan stockholm
  • bo strömberg
  • annual finance prize
  • ecgi