Nybilsförsäljningen i Europa – lägsta siffrorna på 20 år

I den senaste analysen Macro Digest från den globala kapitalförvaltaren Standard Life Investments ser de fortsatt stora problem för bilindustrin i Europa. En rapport visar den lägsta nyförsäljningen av bilar på 20 år, med få förhoppningar om förbättring. Medan man i USA lyckats få både GM och Chrysler på fötter igen genom stödåtgärder lider Europas bilindustri av svårlösta problem.

I många europeiska länder har regeringarna ett egenintresse i fortsatt bilproduktion och bibehållande av arbetstillfällen. Det gör att många företag inom industrin överproducerar. Ökad arbetslöshet och låg ekonomisk tillväxt är också bidragande faktorer till den minskade försäljningen men även demografiska frågor som en åldrande befolkning i Europa. Eftersom äldre människor tenderar att köra mindre köper de också få nya bilar och bilparkerna blir allt äldre.

Läs hela Mictro Digest på Standrad Life Investments webbplats: http://uk.standardlifeinvestments.com/institutional/market_views/macro_digest/index.html

För mer information, kontakta:

Maria Varvouzos Wilund
maria.varvouzos@narva.se