Standard Life Investments lanserar fond med absolut avkastning för svenska investerare

Standard Life Investments, den globala fondförvaltaren, kungjorde idag lanseringen av sin bästsäljande1) Global Absolute Return Strategies portfölj (GARS) för svenska investerare. Strukturerad som en subfond som bildar en del av Standard Life Investments Luxemburg-baserade SICAV-utbud, kommer fonden att vara tillgänglig med omedelbar verkan.

GARS strävar efter att ge en absolut avkastning som liknar den som kan förväntas av aktier på lång sikt, men med betydligt lägre risk. Denna uppnås genom en dynamisk flertillgångs- och flermarknadsstrategi som förvaltar investeringar i en rad traditionella och icke-traditionella källor till avkastning. GARS förvaltar för närvarande 8 miljarder euro i tillgångar och har 331 institutionella klienter.2)

GARS förvaltas av ett team av 24 investeringsproffs med i genomsnitt 15 års erfarenhet av investering. Teamets huvudsakliga expertis består i dess förmåga att hitta, analysera och exploatera ett brett spektrum av investeringsmöjligheter med marknadsavkastning, samtidigt som man på egen hand skördar resultat från källor till värdepappersval. Den har levererat årliga bruttoavkastningar på 8,62 % de senaste tre åren med en rörlighetsnivå på 7,5 %.3 Under samma period, så levererade MSCI World TR GBP-indexet 3,68 % med en rörlighet på 20,80 %.3)

Åsa Norrie, gemensam chef för europeisk affärsverksamhet och chef för den nordiska regionen, Standard Life Investments, sade:

”GARS var den bäst säljande privatfonden i Storbritannien under 2010, så jag är mycket glad att svenska investerare nu kommer att kunna tillgå Standard Life Investments expertis på investering i absolut avkastning. Vi har ett stort team bakom GARS, som besitter en enorm erfarenhet av både alfageneration och stark riskförvaltning. Denna kombination har gjort det möjligt för fonden att leverera aktieliknande avkastning med ungefär en tredjedel av rörligheten. Detta är ett attraktivt alternativ i dagens miljö av låg tillväxt.

”Standard Life Investments utvecklade GARS i november 2005 för att tillfredsställa kraven ställdes hos den egna definierade förmånspensionsplanen. Den har växt avsevärt sedan dess och lockat till sig över 330 klienter, inklusive Electrolux, Volkswagen och Electrocomponents. SICAV kommer att ge både privata och institutionella investerare en struktur som uppfyller UCITS III, tillhandahåller daglig likviditet och har låga debiteringar och inga resultatavgifter.”

Företagets SICAV-erbjudande ger investerare tillgång till en rad subfonder i brett spektrum av geografiska områden och sektorer för både aktier och obligationer. Fonderna har offentlig distributionsstatus i Danmark, Finland, Tyskland, Hongkong, Irland, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Spanien, Sverige och Storbritannien.

Standard Life Investments har varit aktivt på den skandinaviska marknaden sedan 2006, och förvaltar tillgångar åt en rad klienter, inklusive Länsförsäkringar, Electrolux, Landstinget Gävleborg, och två av AP-fonderna. Man har också partneravtal med Nordea, en av den nordiska och baltiska regionens största finanskoncerner, Merrant, den svenska flerförvaltaren, och Aktia, den finska sparbanken.

Pressfrågor:

Richard England, Presschef, Standard Life Investments, +44 (0)131 245 2750

Brian Simmons, Presschef, Standard Life Investments, +44 (0)131 245 5935

För att komma till vårt virtuella presskontor, klicka på länken nedan:

Meddelanden till redaktörer

1.       Källa: Lipper FMI, jan-nov 2010. GARS var den bäst säljande fonden på Storbritanniens privatmarknad under denna period.

2.       Källa: Standard Life Investments, t.o.m. 2010-12-31.

3.       Källa: Standard Life Investments Data är årlig, brutto på avgifter, i brittiska pund, för treårsperioden som slutar den 2010-12-31. Tidigare resultatdata är baserade på den brittiska blandade samlade pensionsportföljen.

• Med 177,5 miljarder euro i tillgångar under vår förvaltning är Standard Life Investments ett av Europas ledande investeringsföretag (2010-09-30).
  • Standard Life Investments etablerades som ett investeringsförvaltningsföretag 1998. Det är ett helägt dotterbolag till Standard Life Investments (Holdings) Limited, som i sin tur är ett helägt dotterbolag till Standard Life plc.
  • Standard Life Investments är verksamt i Storbritannien, Kanada, Irland, Hongkong och USA, och har representationskontor i Tyskland, Frankrike, Sydkorea, Beijing och Australien. Standard Life Investments är också verksamt i Indien genom ett joint venture, HDFC AMC.

SLIPR596

• åsa norrie
  • privatinvesterare
  • sicav