OKQ8 har tecknat omfattande ramavtal med Niscayah

Bensinjätten OKQ8 ville ha en helhetslösning för sin säkerhet, istället för att ha flera mindre leverantörer. Genom upphandling valde man Niscayah som säkerhetspartner.
- De gav det mest ekonomiska och mest fördelaktiga erbjudandet, och vi hade en bra dialog med dem, säger Fredrik Persson, säkerhetskonsult på OKQ8.

Avtalet som tecknats är fyraårigt och omfattar cirka 160 bemannade bensinstationer över hela landet. Arbetet med implementering av den nya helhetslösningen är redan igång.

OKQ8 kommer hädanefter att centralt kunna följa alla sina utrycknings- och serviceärenden och se vilka som rör sig på deras stationer. Utryckningstjänster, fjärrservice och service på plats ingår även det i avtalet. Med hjälp av ett speciellt system för falsklarmsreduktion hoppas man också kunna minska antalet onödiga utryckningar.
- Tidigare har vi haft väldigt många olika säkerhetsleverantörer. En för service, en för utryckning, en för larmcentral och så vidare. Nu ser vi fram emot att få en leverantör för hela säkerheten, och hoppas att det blir mer kostnadseffektivt med en månadskostnad där allt ingår, säger Fredrik Persson.

Vidare tycker han att fjärrservice förenklar mycket för OKQ8:as personal:
- Nu kommer vi att kunna få hjälp 24 timmar om dygnet. Om till exempelvis larmet inte skulle fungera klockan tjugo över tio en fredagskväll behöver man inte leta reda på en jourhavande fackman, utan kan ringa Niscayahs Kundcenter och få hjälp via fjärrtjänster istället, och det upplever vi som väldigt positivt.

På Niscayah är man stolta över att ha blivit OKQ8:as utvalda säkerhetspartner. Hans Molin, affärsenhetschef på Niscayah, förklarar det så
- De välanpassade tjänster som Niscayah levererar till bensinhandeln i Sverige ger oss denna framgång.

Hans Molin, affärsenhetschef, Niscayah AB, 010-458 71 22

OKQ8 har 1,6 miljoner medlemmar, 2650 anställda, 28% marknadsandelar (bensin), cirka 800 stationer i Sverige och 22 miljarder i omsättning.