SOS Alarm Sverige AB och Niscayah har tecknat avtal

Samarbetsavtalet mellan SOS Alarm och Niscayahs larmcentral InsatsCenter24 intensifierar arbetet för att reducera antalet onödiga brandlarm samt möjliggör förbättrade insatser för Räddningstjänsten.

Per-Martin Hedström, Produktchef för Säkerhet och Jourteletjänster på SOS Alarm, beskriver fördelarna med avtalet så här:

Samarbetet möjliggör för Niscayahs kunder att reducera antalet onödiga utryckningar och vi kan hjälpa Räddningstjänsten med att effektivisera deras insatser. Detta är något vi på SOS Alarm arbetat länge för och nu får vi draghjälp i det arbetet.

SOS Alarm behåller samordning av räddningstjänstinsatserna och kan därmed prioritera och optimera insatser för automatiska brandlarm, från både Niscayah och andra aktörer, tillsammans med 112-insatser.

Det här är nästa steg i utvecklingen av modernt brandskydd, säger Rolf Lindberg ansvarig för Niscayah Brandskydd. Nu kan vi använda den stora informationsmängd som finns i dagens moderna brandlarmsystem hela vägen fram till en effektiv släckinsats.

Hur ska insatserna från Räddningstjänsten bli bättre?

– När det väl brinner får Räddningstjänsten bra och detaljerad information och kan utföra en anpassad insats. I det här konceptet kommer de redan initialt veta vilken typ av brandlarm det är och precis var i byggnaden det brinner, berättar Per-Martin Hedström.

Vad är InsatsCenter24:as roll i det här?

– Vi blir filtret som bara släpper igenom skarpa brandlarm och detaljerad information om dem till SOS Alarm och Räddningstjänsten. De andra larmen fastnar hos oss och åtgärdas härifrån. Det kan till exempel handla om ett tekniskt fel som kräver snabb insats från en servicetekniker – och då skickar vi ut en servicetekniker. Räddningstjänsten har då inte åkt ut på larmet i onödan, förklarar Rolf Lindberg.

Båda parter säger sig vara mycket nöjda med samarbetsavtalet.

Tommy Johansson, projektansvarig, Niscayah AB 010 458 77 16