Det framgångsrika svenskägda spelföretaget Star Stable Entertainment AB som äger äventyrsspelet Star Stable online köper Stockholmsbaserade spelstudion Pixel Tales för 20 miljoner kronor

Star Stable Online är ett PC spel, MMORPG, som riktar sig mot tjejer. Spelet har idag 6 miljoner registrerade spelare i 180 länder, och är översatt till 11 språk.

Sedan 2010 har spelstudion Pixel Tales på uppdrag av Star Stable Entertainment AB producerat äventyrsspelet Star Stable Online. Som ett naturligt steg i Star Stables globala framgång förvärvar man nu spelstudion Pixel Tales. I och med förvärvet blir Pixel Tales en del av Star Stable Entertainment AB och har sedan ett par veckor tillbaka flyttat in i gemensamma lokaler i Epicenter, Stockholm.

Star Stable har ett enormt Community världen över och får in tusentals mail från spelare varje månad med tips och idéer på vad man kan göra för att förbättra spelupplevelsen och utveckla produkten. Med tanke på det ser vdn Fredric Gunnarson mycket positivt på förvärvet.

Vi är mycket glada över att ha slutfört förvärvet. Pixel Tales har ett fantastiskt team och vi har stora planer för framtiden. Förvärvet gör att vi snabbare får ut mer spelinnehåll till spelarna på Star Stable Online, men det öppnar också upp för nya projekt i framtiden säger Fredric Gunnarson, vd, Star Stable Entertainment AB.

Sedan tidpunkten för förvärvet har man redan rekryterat sju nyanställda för att stärka upp teamet som bestod av 12 medarbetare vid köptillfället i början av hösten. En av Pixel Tales grundare Marcus Thorell, även aktiv i bolaget som Creative Director anser att förvärvet kommer helt rätt i tiden. ­

För oss är det här fantastiskt bra på alla sätt eftersom att vi nu kan arbeta med resten av organisationen dagligen. Att sitta tillsammans förenklar planering och processer och skapar synergier som möjliggör en bättre produkt, säger Marcus Thorell, Creative Director på Star Stable Entertainment AB.

• äventyrsspel
  • dataspel
  • star stable
  • spel
  • ridspel
  • hästspel
  • onlinespel
  • spelföretag

Star Stable Entertainment AB grundades 2011. Baserat på en redan existerande och populär historia bestämde sig företaget för att skapa det bästa och mest engagerande äventyrsspelet till häst som någonsin gjorts. Star Stable lanserades för allmänheten under hösten 2012. Spelet distribueras på 11 språk i 180 länder och företaget består av ett team på cirka 60 medarbetare i Stockholm.

Kontakt: therese.forssell@starstable.com, Tel: 076 175 17 61