Rekordmånga startar företag i Stockholm - rådgivningsverkstaden på Start-Up Stockholm går för högtryck!

Start-Up Stockholm satte nytt rådgivningsrekord under november månad. På en månad genomfördes 1 385 rådgivningar. Detta trots att nyföretagandet generellt sett har minskat i Sverige under 2012.

- Detta är ett mycket glädjande resultat efter höstens intensiva arbete med kampanjer och events, säger Anna Nedeby Bar-Am, vd på Start-Up Stockholm/ Stockholms NyföretagarCentrum. Fortfarande finns det dock mycket kvar att göra. Vi vet att varannan stockholmare bär på en affärsidé, som kan utvecklas till ett livskraftigt företag. Vi fortsätter därför vårt arbete med att aktivera flera. Bland annat ska vi genomföra ytterligare tio events runt om i Stockholms län under nästa år.

En strid ström av affärsidérika stockholmare kommer till rådgivningen på Start-Up Stockholm; gammal som ung, hög- och lågutbildad, man som kvinna, från jordens alla hörn. Allt från nittioåringen med en vass innovation till tonåringen (med målsman i sällskap) som har en glimrande affärsidé. 65 procent startar företag inom tjänstesektorn, 30 procent inom handel och resterande inom tillverkning.

- Vi står väl rustade inför våren, fortsätter Anna Nedeby Bar-Am. Vår ambition är att bidra till ett stabilt högtryck som resulterar i många nya livskraftiga företag i Stockholm.

Start-Up Stockholm erbjuder personlig kostnadsfri nyföretagar- och innovationsrådgivning, metodutveckling och insatser för att främja företagande. 50 rådgivare finns på plats som årligen genomför över 10 000 rådgivningar, vilket resulterar i drygt 2 000 företagsstarter.

Start-Up Stockholm är ett initiativ av Stockholms NyföretagarCentrum i samarbete med Stockholms stadAlmi FöretagspartnerLänsstyrelsenTillväxtverketSEBPwC och Trygg-Hansa.