Vinnarna utsedda i affärsidétävlingen Nålsögat och Start-Up Stockholms Stipendiat 2012!

Igår hölls Start-Up Stockholms Galakväll 2012 i Konserthuset då 250 prominenta gäster samlades för att fira nyföretagandet i Stockholm. Kvällen hade ett fullspäckat program och leddes av Anna Nedeby Bar-Am, vd, och Thomas Andersson, ordförande med Johnny Sundin som moderator. Inledningsvis hölls ett Start-Up Stockholm Näste, där fem finalister i affärsidétävligen Nålsögat grillades av en jury under ledning av Anders Andersson, chefredaktör för tidningen Driva Eget. Efter det hölls sedan två högtidliga ceremonier; priset i affärsidétävligen Nålsögat delades ut och därefter utsågs Start-Up Stockholms Stipendiat för första gången. Ceremonierna illustrerar Start-Up Stockholms verksamhet och visar processen från det tidiga idéstadiet till ett utvecklat livskraftigt företag. Vinnarna var:

Affärsidétävlingen Nålsögat: Axel Nordenström med idén "The Beta Family" - en testningstjänst för mobila applikationer. Priset var en prischeck på 10 000 kronor till en valfri inspirationsresa. Axel valde en resa till Barcelona. Juryns motivering löd: "Vinnaridén är en affärsidé som skapar trygghet och tillfredsställelse hos användarna. Marknaden är stor, växande och global. Vinnaren utvecklade affärsidén när han själv var i målgruppen. Vinnare är Axel Nordenström."

Årets Start-Up Stockholm Stipendiat 2012: Lesley Pennington med företagat Bemz. Lesley fick specialdesignad statyett och "tre vise män". De "tre vise männen" är handplockade från SEB, PwC och Trygg-Hansa och kommer under det närmsta året generöst dela med sig av sina fackkunskaper och stora internationella kontaktnät. Motiveringen löd: "Start-Up Stockholms Stipendium tilldelas en exceptionell entreprenör, som driver ett framgångsrikt företag med kapacitet att växa ytterligare, och som fått stöd av Start-Up Stockholm/ Stockholms NyföretagarCentrum under företagsstarten.

Årets Stipendiat har gjort en fantastisk resa utifrån det att hon fick ”den där idén en dag i sommarstugan” för åtta år sedan. Idag driver hon ett företag som omsätter 50 miljoner kronor, finns i 35 länder och förgyller mångas hem. Potentialen för fortsatt expansion är stor, då Lesley verkligen brinner för sin idé!"

Kvällen kännetecknades av ett intensivt nätverkande mellan galaklädda gäster, som ytterligare intensifierades av allas vår mingelexpert Ibbe Gnem från Alla Kan Mingla. God mat och dryck konsumerades, fantastisk operasång av mezzosopranen Miiam Treichl ackompanjerad av Peter Knudsen avnjöts och cool musik spelades av DJ:n René. Kvällen avslutades med ett stort leende och en fullmatad goodiebag i hand! Bland gästerna sågs många från Start-Up Stockholms huvudpartners; Stockholms stad, Almi Företagspartner, Länsstyrelsen, Tillväxtverket, SEB, PwC och Trygg-Hansa.