​Nytt samarbete ska hjälpa fler att nå ut internationellt

Allt fler företag startar idag med tanken att snabbt gå ut internationellt, det menar Start-Up Stockholms VD Wadih El-Achkar.

- Vi ser ett ökat inflöde av personer i vår verksamhet med företagsidéer som har en tidig tillväxt potential och snabbt vill nå ut till olika specifika marknader. Därför har vi nu formaliserat ett samarbete med Nederländsk-Svenska Handelskammaren, som ger våra kunder en möjlighet att i ett tidigt skede komma i kontakt med marknadsmässig spjutspetskompetens, säger Wadih El-Achkar.

Nederländerna och Amsterdam i synnerhet ligger idag högt upp på listan över världens ledande startup länder, med ett tydligt och stort ekosystem som stöttar utvecklingen av företagsidéer. Det rådande klimatet för företagande i Nederländerna har även gjort att mer än 40% av jobbtillfällena är skapade av startups.

Nederländsk-Svenska Handelskammaren i Stockholm har sedan 2007 arbetat för att fler ska få hjälp med nätverk och marknadsinsikt i både Sverige och Nederländerna. Att skapa förutsättningar för att nederländska medborgare boende i Sverige ska få hjälp med att starta företag i Sverige, men även att hjälpa svenskar som är intresserade av att förlägga verksamhet i Nederländerna eller fokusera på landet som en potentiell marknad för sitt företag.

- Vi vill genom det här samarbetet tydliggöra för våra medlemmar vad det finns för hjälp att få här i Sverige när man vill starta företag eller utveckla sitt företag från ett tidigt tillväxt stadium. Samtidigt som detta kan öka flödet mellan våra två länder och ytterligare utveckla och förbättra, två av dom främsta startup länderna i Europa, och det redan existerande startup ekosystemet internationellt, säger Maarten Merckx, ordförande i Nederländsk-Svenska Handelskammaren.

Under 2017 kommer de två organisationerna att hålla kostnadsfria event, utbyta kunskap och nätverk att tillhandahålla medlemmar och kunder. På onsdag den 8 februari hålls det första eventet ”How to kickstart a startup” i samarbete med Franska Handelskammaren och de Södra afrikanska Handelskamrarna. Där kommer medlemmar från de respektive handelskamrarna få reda på mer om hur det är att starta företag i Sverige och vad Start-Up Stockholm erbjuder för stöd och kompetens.

- Självklart vill vi samarbeta med fler internationella handelskammare här i Stockholm, då vi vet att kunskapsutbyte av den här sorten gynnar helheten – att fler livskraftiga företag har möjlighet att växa med rätt kompetens, avslutar Wadih El-Achkar.

Fakta om effekterna av Start-Up Stockholms affärs- och innovationsrådgivning
Start-Up Stockholm är Sveriges största rådgivningscenter inom kostnadsfri affärs- och innovationsrådgivning. Den ideella organisationen har även ett brett seminarieutbud inom olika ämnesområden och program med särskild fokus. Varje år tar 4000 personer del av Start-Up Stockholms tjänster, av det startas det 2600 företag varav 1400 av dem är livskraftiga efter 5 år*.
Läs mer: http://www.startupstockholm.se/om-oss/kort-om-oss/

Fakta om effekterna av Nederländsk-Svenska Handelskammaren Som nätverksorganisation har handelskammaren bidragit till etablering av kontakter mellan många företag och individer. Så hjälptes bland annat biståndsorganisationen Warchild med sin etablering i 2016.

För mer information, kontakta
Wadih El-Achkar, VD Start-Up Stockholm +46 70 302 11 53 wadih.elachkar@startupstockholm.se
Maarten Merckx, ordförande i Nederländsk-Svenska Handelskammaren, +46 709 526 763, maarten.merckx@dutchchamber.se

Länkad information
Startup Europe: http://startupeuropeclub.eu/tag/startups-the-netherlands/
Event 8/2 “How to kick start a startup”: http://www.dutchchamber.se/events.html#!event/2017/2/8/kick-start-a-start-up

*Företag som omsätter mer än 0,6 mkr/år definieras som livskraftiga företag, källa Kontigo och Start-Up Stockholm 2015/2016.